Kvalitetskoll på förskolan
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.
Det betyder också att det numera är Skolverket som är tillsynsmyndighet för förskolan. Förskolans sociala roll minskar till förmån för den pedagogiska.
Det kan sägas innebära ett långt steg från barnomsorgens barndom på 1930-talet då barnkrubban var en social nödvändighet för inte minst ensamma mödrar. I dag omfattar förskolan de flesta barn under sju år, oavsett vilken familjens sammansättning, utbildningsnivå eller inkomster är. Förskolan omfattar också flera former; utöver den kommunala också familjedaghem och enskilda, dvs privata eller på annat sätt drivna, förskolor.
Att pedagogiken sätts i förgrunden är motiverat men det finns en risk att de mindre barnens behov av god omsorg kommer bort i Skolverkets tillsynsverksamhet.
Det här har barnombudsmannen Lena Nyberg uppmärksammat. I går sade hon till Sveriges Radios Ekoredaktion att det är dags att ställa högre krav på kvalitetskontrollen i förskolan.
Skälet är att förskoleverksamheter i många kommuner, inte minst i Uppsala, under det senaste decenniet genomgått omfattande förändringar. Från att ha bestått av små avdelningar med 12—15 barn består förskolorna numera av avdelningar med fler än 20 barn.
Detta har haft stor betydelse för förskolans verksamhet. Verksamheten har förändrats starkt och utflykter eller andra personalkrävande aktiviteter har dragits ned kraftigt. Förskolan blir mer skollik också när det gäller avdelningarnas storlek.
Om förskoleverksamheten också blivit sämre finns inte belägg för eftersom det inte finns någon systematisk genomgång av förskoleverksamheten. Statsrådet Lena Hallengren som i regeringen ansvarar för förskolan lovade i går att ge nya direktiv till Skolverket att ta fram kvalitetskriterier och att kontrollera verksamheten.
Det är märkligt att någon sådan kvalitetskon´troll tydligen inte föreligger. Kanske beror det på att det sedan gammalt har varit naturligt att sätta kunskapsmål för skolan men att det varit svårare att utforma motsvarande pedagogiska mål för förskolan. Att bestämma centralt vad en treåring ska kunna känns kanske fortfarande lite främmande när många föräldrar helst av allt vill vara säkra på att deras barn mår bra och utvecklas.
Desto viktigare är det då att Skolverket tar sig an uppgiften. Det finns nämligen tecken på att sparivern gått väl långt i många kommuner. Uppsala har t ex förhållandevis låg personaltäthet i skolbarnomsorgen. Det säger sig självt att cirka 30 barn per vuxen inte borgar för någon god kvalitet.
För Uppsalas del är Skolverkets tillsyn viktig. Förskolan i kommunen har varit duktig på att hålla kostnaderna nere och man har lojalt följt sparbetingen.
Men det finns en gräns för vad personal och barn orkar med i form av stora barngrupper, höga ljudnivåer, smittrisker osv.
För såväl föräldrar som för skattebetalarna i kommunen är det viktigt att veta om förskolan håller den kvalitet som är rimlig.