Löser etanolen problemen?

Uppsala2007-10-13 00:01
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.
För några år sedan var det etanolen som skulle rädda oss, eller snarare våra bilar, i ett läge när klimatet värms upp av utsläpp av koldi-
oxid och oljan blir allt dyrare. En lång rad förslag om etanolfabriker annonserades.
Men nu blir det inte mycket av, kanske en fabrik. Vetepriset har rakat i höjden, vilket beror på felslagna skördar men framför allt på ökad efterfrågan.
Varför skulle bönderna sälja till en osäker etanolframställning när världsmarknadspriset på vete är rekordhögt? Dessutom visar det sig att
energiinnehållet i vete-etanol är lågt. Etanolen har blivit dyr trots statligt stöd. Många etanolbilar tankas nu med bensin.

Dessutom börjar många nu fråga sig om etanolen verkligen är så miljövänlig. Räknar man med hela produktionskedjan går det åt mycket energi och en hel del utsläpp av koldi-
oxid. Annorlunda förhåller det sig med etanol gjord av sockerrör. Men sockerrör kan ju inte odlas i Sverige.
Och inte ens Brasilien kan hålla hela världen med etanol gjord på soc-kerrör. Alternativet, majs, är inte alls lika effektivt eller miljövänligt. Dessutom används maj till foder och mat, precis som vete.
USA:s omättliga behov av majs för etanol har gjort att majspriset höjts rejält till fattiga majsätande mexikaners ilska.

Framtiden för etanol finns i cellulosan, sägs det. Skogsavfall finns ju i Sverige. Men forskningen har hittills inte lyckats hitta metoder för en billig produktion av cellulosa-
etanol. Det kommer sannolikt att ta åtskilliga år. Och så länge som bensinen är billigare satsar inte företagen.
Allt fler experter tycks nu mena att veteetanolen bara kan bli en övergångslösning i avvaktan på något bättre. Och det skulle då vara bränsleceller som går på väte, alternativt lätta hybridbilar med el. Den dag batterierna kan göras billigare och framför allt lättare kan elbilarna gå en ljus framtid till mötes.

Regeringen måste bestämma var satsningarna ska se, menar producenterna. Nej, marknaden måste bestämma vilken väg vi ska gå, anser regeringen. Och under tiden? Färska siffror visar att dieselbilar nu dominerar bland miljöbilarna. Mer än var tredje nysåld bild är en dieselbil. Det minskar utsläppen i rask takt, men är nog inte en långsiktig lösning.
Läs mer om