Minoritetsregering, men utan vÄgmÀstare!

STOCKHOLM 20100920 :

STOCKHOLM 20100920 :

Foto: JESSICA GOW / SCANPIX

Uppsala2010-09-21 00:00
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Sverigedemokraternas intrĂ€de i riksdagen Ă€r en olycka för Sverige. Men skĂ€let Ă€r partiets stĂ„ndpunkter och dess hets mot stora grupper av medborgare – inte att det skulle kunna utöva nĂ„got verkligt inflytande.

Begreppet vÄgmÀstare eller tungan pÄ vÄgen anvÀnds nu nÀstan överallt. Det utgÄr frÄn förestÀllningen att beslut i riksdagen gÄr till sÄ hÀr: Alliansen lÀgger fram ett förslag och de rödgröna ett annat. Eftersom ingendera sidan har egen majoritet sÄ blir det SD som avgör, genom att rösta Àn pÄ det ena sÀttet och Àn pÄ det andra. Om det gick till sÄ i verkligheten sÄ skulle SD förstÄs ocksÄ försöka förhandla med bÄda sidor och givetvis Àgna sig Ät politisk utpressning.

Men riksdagen fattar inte beslut pÄ det sÀttet. I stÀllet fattas besluten genom att förslag med svagare stöd stegvis röstas bort. Efter en eller flera sÄdana voteringar sÄ ÄterstÄr ett huvudförslag och ett motförslag. I en votering dÀr SD lÀgger ett motförslag till regeringens förslag och de rödgröna ett annat sÄ röstas alltsÄ SD:s förslag bort, varpÄ de rödgrönas förslag stÀlls mot regeringens. Om SD lÀgger ned sina röster sedan partiets eget förslag röstats bort sÄ vinner alltsÄ regeringsförslaget över förslaget frÄn de rödgröna eftersom det har stöd av de flesta av de ledamöter som inte lÀgger ned sina röster.

Skulle voteringen gÀlla budgeten sÄ Àr regeringens utgÄngslÀge Ànnu starkare. För att regeringens budgetförslag ska förlora sÄ krÀvs att en majoritet aktivt röstar för ett bestÀmt annat budgetförslag - i praktiken alltsÄ att de rödgröna och SD gÄr ihop om en gemensam statsbudget. Det Àr naturligtvis mycket osannolikt.

Vad innebÀr detta politiskt? Sannolikt att Sverigedemokraterna inte kommer att ha nÄgon betydelse för hur Àrendena avgörs. Teoretiskt kan de förstÄs hota regeringen med att rösta pÄ de rödgrönas förslag i alla voteringar, oavsett vad de innehÄller och trots att deras egna förslag fallit. Teoretiskt kan de ocksÄ försöka fÄ till förhandlingar med de rödgröna om innehÄllet i de rödgröna förslagen eller med regeringen om innehÄllet i regeringsförslagen för att fÄ dessa att ligga nÀrmare SD:s egen linje. Men beskeden frÄn bÄda sidor Àr entydiga och kategoriska: vi ger oss inte in i sÄdana förhandlingar.

För regeringen Àr saken enkel. Den kan ÀndÄ rÀkna med att fÄ igenom det centrala i sin politik, i första hand givetvis genom budgetbesluten. För de rödgröna Àr saken lite mer komplicerad: de kan inte hindra SD att rösta pÄ rödgröna motförslag för att tillfoga regeringen ett nederlag. Och SD kan naturligtvis vÀlja att upptrÀda just sÄ för att felaktigt skapa intrycket att man spelar en politisk roll.

Mona Sahlin tycks, att döma av sitt tal pĂ„ valnatten, vara vĂ€l medveten om den risken. Det finns ocksĂ„ ett mycket enkelt sĂ€tt att neutralisera faran. De rödgröna kan sjĂ€lva lĂ€gga ned sina röster sĂ„ att inget förslag gĂ„r igenom med samfĂ€llt stöd frĂ„n de rödgröna och SD. De nedlagda rösterna blir dĂ„ i sig en tydlig markering att man ogillar bĂ„de regeringens förslag och Sverigedemokraterna. Men det Ă€r Ă€nnu bĂ€ttre om regeringen sjĂ€lv inbjuder till samförstĂ„nd i viktiga frĂ„gor med ett eller flera rödgröna partier. Ett i tiden nĂ€raliggande exempel kan vara beslutet om den svenska insatsen i Afghanistan – det vore konstigt om inte Socialdemokraterna och Alliansen skulle kunna enas om en ansvarsfull linje.

Som sÄ ofta annars har vi en minoritetsregering efter valet. Men nÄgot vÄgmÀstarlÀge för Sverigedemokraterna har vi inte.

LĂ€s mer om