Myndigheternas dyra oskick

Uppsala2005-07-06 00:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.
Två miljarder kronor. Det var notan för svenska myndigheters opinionsbildning förra året. Siffrorna är sammanställda av tankesmedjan Timbro och grundar sig på myndigheternas egna uppgifter. Det är ett dyrt oskick som Timbro därmed sätter fingret på.
Vi svenskar har fått vänja oss vid att våra skattepengar används till att finansiera myndigheters reklamkampanjer för den egna verksamheten. Under våren har vi till exempel blivit undervisade i det svenska spritmonopolets förträfflighet i annonser signerade Systembolaget.
Genom att på så vis bedriva reklamkampanjer — i annonser, på plakattavlor och i debattartiklar — vill man från myndigheternas sida skapa en större entusiasm kring den egna verksamheten. Därmed hoppas man givetvis på högre anslag.

Det är regeringen som utnämner myndigheternas chefer och generaldirektörer och utnämningsmakten används som bekant flitigt för att belöna gamla medarbetare för lång och trogen tjänst. I det avseendet betraktas de statliga myndigheterna helt enkelt som ännu ett maktmedel som står till socialdemokratins förfogande.
Det är därför särskilt bekymmersamt att statliga myndigheter ägnar sig åt att bilda opinion för socialdemokratisk politik. När gränserna mellan stat och parti på så vis flyter ihop börjar det bli dags för socialdemokraterna att vila från makten ett tag.
Läs mer om