När skall man ingripa?

Uppsala2006-01-15 10:03
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.
En busschaufför i Jönköping ingrep och avstyrde en svår misshandel, där två unga män sparkade på en tredje ung man.
Från arbetsgivaren fick han inte blommor och beröm, utan kritik och en tidsbegränsad varning.
Kan det vara rätt i en tid där det tämligen allmänt klagas på avtagande civilkurage och vardagssolidaritet?

Svaret är inte så självklart som det möjligen kan förefalla mot bakgrund av hur frågan formuleras.
Det företag där buss­chauffören är anställd har en säkerhetspolicy. Den går ut på att busschauffören i ett sådant här fall skall larma trafikledning och polis och sedan avvakta utvecklingen. Om något hade hänt föraren sedan han gått ut skulle ingen ha vetat någonting.
Det ligger logik både i säkerhetsbestämmelserna och i invändningen.
Å andra sidan går det inte heller att förneka att chauffören genom sitt ingripande gjorde en modig insats, som förmodligen bidrog till att förebygga svåra skador, kanske något ännu värre, på den misshandlade mannen.
Och antag att det värsta hade hänt. Vad hade då sagts om chauffören och vilka samvetskval hade han inte då fått genomlida om han följt bestämmelserna och stannat i bussen?

Ingen farlig situation är den andra helt lik. När det är rätt att ingripa går därför inte att generellt fastställa. Därför ter det sig tveksamt med lagstiftning om skyldighet att ingripa, vilket inte hindrar att ökat civilku-rage är högeligen önskvärt.
Läs mer om