Det verkar som om gatu- och trafiknämnden som släppt i väg planförslaget totalt ignorerar de nationella strävandena att nå klimatmålen. "Några andra" ska minska på utsläppen, inte rikets fjärde största kommun.
Den framtida Uppsalatrafiken bygger helt på konceptet "mer av samma". Trots att målen för trafikpolitiken ska vara att prioritera gång-, cykel- och kollektivtrafik ska morgondagens Uppsala ändå fortsätta att domineras av biltrafik.
Den framtida biltrafiken kräver stora ringleder, ny bilbro över Fyrisån och genom Stadsträdgården och kanske en biltunnel under Stadsskogen. Det hjälper inte att planens omslag pryds av bilder av biltomma gator, översnöad cykelparkering och två bussar — det är bilen som ska fram.
Självfallet kommer Uppsalas invånare också i framtiden att vara bildburna men stadens liv kommer att bryta samman om de 250 000 människor som ska bo i Uppsala 2030 ska förflytta sig med bil när de ska in och ut ur stadskärnan.
Stadsbilden kommer att domineras av biltrafiklösningar och vem tror på att billeden genom Stadsträdgården blir ett provisorium?
Den kommer förstås att bli lika permanent som andra utlovade provisorier i staden, t ex vägen från Kungsängsleden till Ångströmlaboratoriet och avsnittet av Dag Hammarskjölds väg nedanför Slottet.
Uppsalapolitiken verkar helt enkelt inte mogen nog att inse att morgondagens Uppsala kräver kollektiva lösningar för vardagstrafiken trots att det tidigare så utskällda försöket med bussfiler på Kungsgatan ju visat sig slå väl ut. Det har fått goda konsekvenser för framkomligheten i stadskärnan.Nu behövs det klarögda visioner för ökad framkomlighet i Uppsala. Det får man inte med nya dyrbara bilvägslösningar utan genom att satsa de pengar det skulle kosta på alerta kollektivsystem.
Kollektivtrafiken måste byggas ut så att fler väljer att låta bilen stå. Det krävs ett antal stomlinjer med hög turtäthet. På sikt skulle Uppsala må väl av spårtrafik som skulle göra kollektivtrafiken mer attraktiv. Uppsala kommun har nu chansen att skaffa sig en helt ny trafikfilosofi, en trafiklösning som innebär att framkomligheten ökar och trafikolyckorna och utsläppen minskar. Vad väntar vi på?
Kersti Kollberg
ledarskribent på UNT
ledarskribent på UNT