Att Uppsala är den klassiska cykelstaden vet väl alla. Nymans verkstäder var utgångspunkten och sedan dess cyklar Uppsala, studenter och Uppsalas övriga söner och döttrar, pensionärer och pendlare. Det är ett smidigt sätt att ta sig fram i den gyttriga innerstaden men det är också ett säkert sätt att ta sig i tid till arbete och pendeltåg. Cykeln är en viktig del av Uppsalas trafikförsörjning.
Den som ännu inte förstått Uppsalas cykelsammanhang kan ju göra som UNT gjort i tre reportage i veckan och bege sig till Centralen. Där breder cykelhavet ut sig med tusen och åter tusen, ja noga räknat 3 867, cyklar en vanlig morgon.
Men frågan är om Uppsalapolitikerna riktigt insett cykelns bärande roll i Uppsalas infrastruktur. Visst finns det cykelvägar och visst byggs det nya sådana, men ännu har inte cykeln fått sätta den prägel på planeringen som översiktsplanen och den föreliggande trafikplanen förutsätter. Cykel-Uppsala är fortfarande knappt halvfärdigt.
Särskilt halvfärdigt är det vid Cent-ralen. Visst har det satts upp nya cykelställ, men det är långt ifrån tillräckligt. Fortfarande får man ställa ifrån sig cykeln på platser där det inte går att kedja fast den - med risk för att den blir stulen. Om detta kan åtskilliga pendlare vittna. Nu säger kanske någon som ansvarar för Resecentrums uppbyggnad att cyklisterna får lugna sig. Det ska bli bättre. Javisst, om fyra fem år kanske, när hela centrumet är färdigt! Men fram till dess är risken stor att cykeleländet bara breder ut sig ännu mer och blockerar framkomligheten också för andra resenärer.
Planerna som finns för cyklar i Resecentrum är ännu inte klara, men avgiftsbelagd parkering är en tanke.Det är ingen orimlig idé, sett från mark-ägarens sida. Centrummark är dyrbar, och varje kvadratmeter som det går att ta betalt för innebär ett tillskott.
För normalcyklisten torde dock betald cykelparkering vara otänkbar. Och det är lätt att förstå om cykelparkeringen ska ha nuvarande utformning. Om man inte får något för parkeringsavgiften blir betalningsbenägenheten låg.
Tänker Resecentrum införa cykelavgift, måste mer göras för att cykelägarna ska vilja betala. Då krävs regnskydd, övervakning och så vidare för att det ska kännas rimligt med en avgift. I många storstäder på kontinenten finns olika fiffiga lösningar.
En är en sorts velodrom, en rund byggnad, där det går att parkera cykeln mot avgift. För avgiften får man då ett vakande öga och regnskydd liksom möjlighet att förvara cykelhjälm. Reparationsverkstad finns också ibland. Poängen med en sådan byggnad är inte minst att den kräver begränsad markyta och att cykelägarna rimligen får lättare att hitta cykeln.
Kommunen måste höja ambitionsnivån för hela trafiksystemet, inte minst med tanke på miljömål och den nödvändiga sänkningen av utsläpp. Cykeln är en viktig del i denna politik, varför den nya majoriteten måste lägga på några extra kol för att främja cykelåkandet.
Kersti Kollberg | Fristående kolumnist
kersti.kollberg@telia.com
kersti.kollberg@telia.com