Den 1 februari 2012 lämnar Gunnar Hedberg (M) toppolitiken i Uppsala efter 28 år. Han efterträds, om allt går som det är tänkt, av tidigare Enköpingsbon Fredrik Ahlstedt som kommunstyrelsens ordförande. Ett odramatiskt skifte efter en odramatisk process, enligt partiet. Om det blir lika odramatiskt för Uppsalaborna återstår att se.
Fredrik Ahlstedt håller förstås en låg profil på förhand, och vill inte göra några utfästelser. Han känns ändå spännande som högste ansvarige politiker i ett växande Uppsala. Kollektivtrafik kan han, då han varit ordförande för både UL och stadsbussarna. Dessutom har han en civil karriär inom it-bolaget Logica med ansvar för kunder i den offentliga sektorn. Infrastruktur även detta.
Och vad nämner moderaten Ahlstedt först när han vid onsdagens pressträff tillfrågas om sitt huvudintresse inom politiken? Ordning och reda i finanserna? Nej, stadsmiljö. Han vill se ett grönt Uppsala växa balanserat, där nya bostadsområden planeras samtidigt som man månar om att bevara den gamla karaktären i tätorten.
När Uppsala växer och får 250 000 invånare, troligtvis på 2030-talet, kommer det att krävas ”en omfattande utbyggnad av kollektivtrafiken”, spår han. Och den måste ske samtidigt både på väg och med spårtrafik, anser han, utan att närmare precisera om han menar spårvagnar, spårtaxi eller vanliga tåg.
Att företrädaren Hedberg vill ha tåg för sig (”utnyttja befintliga spår och bygga fler stationer”) och en kraftigt ökad busstrafik vet vi redan. Det avgående kommunalrådet kommer också att använda sina sista månader på jobbet till att understryka detta ytterligare. Frågan är om det biter på efterträdaren Ahlstedt?
Gunnar Hedberg har som sagt en lång politisk karriär bakom sig, 28 år som heltidspolitiker och sammanlagt åtta år som kommunstyrelsens ordförande. På ytan kan det verka lätt att hålla i plånboken i en stad som bara växer, och vars befolkning är ung och välutbildad. Men tillgångarna vänds gärna till svårigheter när man ska bestämma var och hur staden ska växa och dessa många välutbildade har synpunkter. Uppsala är också de politiska långbänkarnas stad.
Hedberg har lyckats ganska väl med att kryssa fram till viktiga beslut i denna miljö. På måndag invigs det så viktiga resecentrum, det senaste exemplet på stadens utveckling. Någon ny multiarena har det inte blivit ännu, men väl andra hallar och fritidsanläggningar som bidrar till att Uppsala kan bibehålla sin attraktivitet. Konserthuset (invigt 2007) beslutades dock innan hans senaste period som finanskommunalråd.
I valrörelsen 2010 framhöll Gunnar Hedberg ”regeringsdugligheten” som ett tungt vägande skäl att ge alliansen fortsatt förtroende. Och precis som på riksplanet är sunda finanser avgörande för kommunens möjligheter att erbjuda bra service och välfärd av hög kvalitet. Kommunalrådet Hedberg har haft ordning och reda i alla bokslut, ett eftermäle så gott som något.