Ohållbar situation

Uppsala2013-01-04 00:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Torsdagens artiklar på nyhetsplats i UNT om hemtjänsten i Öregrund var en bister läsning. De anställda vittnar om en stressig arbetsmiljö. Konstant underbemanning tvingar dem att hasta igenom arbetsdagarna. Lunchen hinns inte alltid med, toalettbesöken får skötas i skogen på väg mellan olika brukare. Och någon tid för samtal med dem äldre finns inte annat än i undantagsfall.

Den tuffa situationen för personalen i Öregrund bekräftas av Jessica Helmefors, områdeschef för hemtjänst i Östhammars kommun. Hon uppger för UNT (3/1) att hon ska träffa personalen i Öregrund för att få svar på vad som orsakar situationen.

Det är svårt för en kommunal tjänsteman att vara mer detaljerad, men redan med utgångspunkt av personalens utsagor går det att ana vad som ligger bakom problemet. Grundbemanningen av hemtjänsten är låg. Det leder i sin tur fram till pressade arbetsdagar med mycket tuffa scheman – att hjälpa en brukare att duscha på morgonen får inte ta mer än 25-30 minuter, luncher ska serveras på tre minuter.

Med en sådan arbetssituation följer sjukskrivningar, vilket i sin tur leder till ytterligare arbetsbelastning eftersom det är svårt att rekrytera vikarier. Och så fortsätter spiralen neråt för en redan hårt prövad personal.

Problemen i Öregrund känns igen från äldreomsorg och hemtjänst i andra delar av landet. Det kan vara en ren resursfråga, andra gånger handlar det om organisationen, ofta är det en kombination av bägge. Det är också detta diskussionen borde handla om: hur skattemedel och administration måste kombineras för att uppnå en hemtjänst som är generös mot både brukare och anställda.

Om välfärdstjänsterna utförs i offentlig eller privat regi är i sammanhanget en bisak. Hög kvalitet kan uppnås både av kommunala och fristående enheter. Detsamma gäller tyvärr också för missförhållanden.

Därför är det viktigt att Östhammars kommun lyssnar på den anställda i Öregrunds hemtjänst, för deras och de äldres skull. Att brukarna får den hjälp och den uppmärksamhet de har rätt till och att de anställdas arbetsbörda acceptabel är huvudsaken. Ett första steg är att öka grundbemanningen för att sjukskrivningarna ska bli färre. Ett andra steg borde vara att se över rekryteringen av vikarier, vilka krav som ställs och vilka timlöner som betalas ut.

Det är mycket möjligt att detta inte bara kan lösas med organisatoriska förändringar, att det också måste till budgetjusteringar. Det är det dock upp till politiker och chefstjänstemän i Östhammar att lösa. De anställda i Öregrund ska koncentrera sig på hemtjänsten – och få förutsättningar till det.

Läs mer om