Påverka med plånboken
Gärna goda arbetsförhållanden, bara det inte påverkar pris och passform. Så resonerar, något tillspetsat, dagens unga konsumenter. Det är i alla fall slutsatsen som dras i en uppsats framlagd vid Stockholms universitet om ungdomars konsumtionsvanor. Resultatet motsäger vad som tidigare har ansetts styra åttiotalisters inköp.
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.
mode och livsstil viktigare. Självklart skiftar den etiska medvetenheten mellan olika kategorier, ungdomar som är politiskt aktiva eller kommer från akademikermiljöer väljer oftare bort produkter av etiska skäl. Men både bland dem och andra unga konsumenter finns en allmän känsla av maktlöshet. De intervjuade ungdomarna uppger att de inte tror att deras val kan påverka utvecklingen.
Ingenting kunde vara mer fel. Dagens ungdomar är kritiska till många av världens missförhållanden, men inser inte att de själva sitter med avgörandet i sin hand. Marknadsekonomi och medvetna konsumenter har en slagkraft starkare än all statlig reglering när det gäller att komma åt missförhållanden. Vänstern och delar av miljörörelsen är fel ute när de pekar ut marknadsekonomi och tillväxthets som orsaken till oskäliga arbetsförhållanden och miljöproblem i tredje världen. Korruption och brist på demokrati förklarar mycket, men också omedvetna konsumenter. En fri marknad är den bästa förutsättningen för att tillgodose önskemål om bra produkter, samtidigt som den också kan garantera goda arbetsförhållanden och miljöhänsyn. Genom att utnyttja möjligheten att välja, konsumentmakten, kan utvecklingen påverkas i en positiv riktning.
Orsaken är mycket enkel. Vinst är en förutsättning för privata företags existens och utan köpare av företagens produkter ingen vinst. Vinstintresset tvingar företagen att böja sig för konsumenternas vilja. Marknadsekonomin förespråkar varken det ena eller det andra, den blir vad den görs till. Den kan vara boven i dramat, men lika gärna verktyget för en bättre värld.
Möjligheten att göra välgrundade val hänger samman med tillgången till tillförlitlig produktinformation. Globaliseringen har skapat en ny situation för svenska konsumenter. Utvecklingen har lett till ett större och rikare utbud av varor och tjänster, men har också minskat den enskildes möjlighet till överblick. Därför finns det ett stort intresse av rörelser som tar tillvara konsumenternas intressen. Dessa behöver inte som i Sverige huvudsakligen skötas av det offentliga, snarare tvärtom. I många länder sköts bevakning och opinionsbildning av civila organisationer, med mycket gott resultat som följd.
Hittills är det främst inom miljöområdet det går att hitta exempel på konsumentmaktens genomslagskraft — mest känt är kanske hur fort det gick att få fram alternativ till klorblekt toalettpapper — men även inom andra områden skulle det kunna vara lika effektivt. Nyckeln är inte att handla mindre, utan medvetnare.