Internet har blivit en frizon för elakheter. Var sjätte fjärdeklassare har någon gång blivit utsatt för så kallad nätmobbing, enligt en studie från Göteborgs universitet (DN 28/8). På de olika sociala nätverken har problemet eskalerat. Facebook uppmärksammade nätmobbingen i våras och det ledde till att nya funktioner lanserades. Bland annat är det nu lättare att anmäla bilder och tvinga användaren att ta ned dem. Men de privata chattkonversationerna är alltid svåra att komma åt eftersom de inte går att censurera.
Dessutom kan det för det utsatta barnet framstå som värre att anmäla eller skvallra än att låta bli. För en tredje part är det svårt att se nätmobbingen, som ofta finns mellan raderna. Tjuvnypen behöver inte vara uppenbart elaka – det sociala spelet mellan barn är ofta mer komplicerat än så.
Många lärare i klasser där undersökningarna i studien om internetmobbing utfördes blev förvånade när de insåg att problemet är utbrett även bland yngre barn. Det står klart att vuxenvärlden inte har hängt med i den snabba utvecklingen av sociala medier.
Men de vuxna sviker barnen även i den verkliga världen. Var tredje mellanstadieelev har utsatts för trakasserier, enligt organisationen Friends. Trots det bagatelliserar skolan mobbing. Till och med när det rör sig om ren brottslighet, det vill säga våldsdåd, är det sällan som personalen reagerar kraftfullt. I stället för att hårdmarkera använder man sig av medlingssamtal, där mobbaren och den mobbade ställs mot varandra som jämbördiga parter.
Det som enligt lag är brottsligt slutar inte att vara det bara för att man kliver in på en skolgård. Men polisanmälningar är långtifrån en självklarhet. Jämför man med andra arbetsplatser framstår skolans värld som absurd, särskilt då gemensamma riktlinjer och handlingsplaner som lärare kan utgå ifrån i mobbingsituationer saknas. Det är slumpen som avgör hur trakasserier bemöts i det enskilda fallet.
Mobbing är inte ett nytt problem, och även om nolltolerans är eftersträvansvärt så kommer elakheter i någon skala alltid att förekomma. Skolornas samtal och arbete med värdegrund och uppförande är desto viktigare för elevernas attityder. Det är förödande att de synliga trakasserierna förminskas och tystas ned. Självklart påverkar bemötandet även internetmobbingen. Om det signaleras från skolan att det går bra att slå en klasskamrat medvetslös är det inte konstigt om barnen får uppfattningen att det är okej att kalla någon för äckel.