Om regeringens främsta mål vore att tysta en högljudd opposition, så lyckades alliansen rätt bra på onsdagen. Miljöpartiets kommentar till järnvägssatsningen på 55 miljarder kronor dröjde. Och ekonomiskpolitiska talespersonen Magdalena Anderssons (S) ”kritik” inskränkte sig till att hon skulle undersöka om satsningarna verkligen var historiska, vilket regeringen påstod.
Men målet med att bygga ny järnväg, och underhålla den befintliga, är naturligtvis att folk och varor ska kunna flyttas problemfritt över landet och till grannländerna. Järnvägsnätet är ett livsviktigt blodomlopp för ett Sverige som bygger sin framgång på jobb, företagande och export. Betydelsen har ökat i samma takt som klimatfrågan vuxit. Trafiken har också ökat i samma takt, men tills helt nyligen inte underhållet. Och då blir det proppar, som vi sett, och hela ekonomin hotas av infarkt.
Regeringen väljer att lägga 35 miljarder kronor i den kommande infrastrukturpropositionen på nybyggnad, främst på Ostlänken, en dubbelspårig förbindelse för snabbtåg mellan Järna och Linköping (15 mil). Det ökade underhållet, 1,8 miljarder extra i år och nästa år, förlängs till 2025. Kostnad: 20 miljarder kronor.
De nya delarna av stambanan i södra Sverige, som också innefattar dubbelspår mellan Göteborg och Borås, är välkomna. Tidsvinsterna, exempelvis 30 minuter på sträckan Stockholm-Linköping, är kanske inte så iögonenfallande vid ett första påseende, men de betyder fler jobb, och mer pengar till välfärden.
Ändå är det underhållet som kommer att diskuteras mest under kommande år. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter Swärd (M) anser att man nu ligger ”nära Trafikverkets mest ambitiösa nivå i Kapacitetsutredningen”. På MP:s hemsida twittrade man först om det skulle behövas dubbelt så mycket i nytillskott för att fylla behovet. I den officiella kommentaren senare hette det att satsningen på underhåll är ”rejält mindre” än vad som krävs.
Det är svårt att ta igen decennier av bristande underhåll på några få år, och Trafikverket skulle säkert önska sig ännu mer resurser. Men det står helt klart att de nya miljarderna kommer att göra skillnad. En av de prioriterade sträckorna är, enligt regeringens pm, Stockholm-Uppsala. Pendlarna på den överbelastade sträckan har ett antal sorgliga vintrar bakom sig. På sikt gynnas de också av den nya banan söder om huvudstaden, där många av stoppen har sitt ursprung.
Det är positivt för regeringen att Anders Borg äntligen förordar en mer expansiv politik. Det interna blodomloppet i regeringskansliet har också behövt en översyn, och att stå enade bakom en stor framtidssatsning gör gott för samarbetet. Och om oppositionen mest kommer med surmulna kommentarer om ”valtaktik” känns det förstås ännu bättre. Det var ett tag sedan de fyra partiledarna sov så gott som i natt.