Hört på många arbetsplatser i Uppsala under vintern: ”Vi drar väl i gång mötet. Hon kommer väl senare, om hon kommer? Hon åker ju tåg. He, he.” Eller ”16.09 var inställt så vi hittade ett fjärrtåg i stället. Men det var 20 minuter försenat. Och sedan blev vi stående i Märsta. Och ingen information.”
Vinterns tågpendling mellan Uppsala och Stockholm har säkert lett till både en del muntrationer och att vi lärt känna varandra lite bättre. Detta kan dock inte på något vis kompensera för all ilska och irritation. Eller för de ekonomiska förluster som bokförs varje dag i tillväxtregionen Mälardalen. Eller för den försämrade miljön när fler tar bilen.
När Uppsalas samtliga tio kommunalråd i ett brev till SJ och Trafikverket och i en debattartikel (UNT 7/3) går till storms mot tågproblemen, ”inte en vinter till”, är det ett kraftfullt ställningstagande för Uppsala, universitetsstaden vars attraktivitet nu undergrävs av usla tågkommunikationer. Uppsalapolitikerna ryter så att det hörs till riksdag och regering.
De kräver egentligen inga mångmiljardsatsningar. På sikt måste det till fler spår både norr och söder om Stockholm, men det akuta just nu är att få upp tåg- och spårunderhållet på en nivå så att trafiken kan rulla vintertid. Så att folk kommer till jobbet i tid.
Och självklart ska man också kunna åka till och från Stockholm sena kvällar och nätter. Det är en kostnadsfri investering eftersom efterfrågan är stor. Malmöbon som besöker Köpenhamn har 20-minuterstrafik fram till 01.13, sedan varje timme. Givetvis ska huvudstadens rika utbud också gälla de 200 000 Uppsalaborna 40 minuter därifrån.
Det förra landstingsrådet Catharina Elmsäter Svärd (M) visste nog inte vilket getingbo hon stack in huvudet i när hon fick posten som infrastrukturminister efter valet i höstas. Hon åker antagligen inte tåg och måste helt ha missat den föregående vinterns kaos. På annat sätt kan inte decembers tafatta agerande förklaras. Kulmen var det berömda juluttalandet om att ”fira någon annan dag”, något som kommer att förfölja henne tills den dag hon drar sig tillbaka från politiken.
I förra veckan vaknade Elmsäter Svärd och sade till TT att det kommer att behövas mer pengar till järnvägen 2012. Nu vet hon också var i landet behoven är som störst, var inställda tåg får som allra störst betydelse för utvecklingen och tillväxten. Tack vare Uppsalas kommunalråd. Inte en vinter till!