Reklam från fel håll

Uppsala2006-04-27 07:40
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.
Det är skillnad på reklam och reklam. När den lokala butiken erbjuder köttfärs till extrapris med en annons i lokaltidningen är budskapet enkelt och avsändaren tydlig. Kom och köp — hos oss!
När statliga monopolbolaget Apoteket ger tips om hur man kan få hjälp att sluta röka är både budskapet och avsändaren till viss del dolda i dimman. Om syftet är att kränga nikotinplåster får väl läkemedelsbolagen själva stå för annonserna. Hade budskapet bara handlat om folkhälsan vore det väl rimligare om en myndighet som Folkhälsoinstitutet haft sin logotyp i avsändarhörnet.
Men Apoteket vill inte i första hand sälja nikotinplåster eller agera folkhälsoupplysare — utan försvara sin egen verksamhet: Att utan konkurrens få sälja receptbelagda och receptfria läkemedel. På ett decennium har monopolbolaget femdubblat sin reklambudget. Apotekets marknadschef Eva Fernvall berättar i klartext varför: "Det handlar om att Apotekets monopol är ifrågasatt." (SvD 26/4)

Apoteket är inte ensamt. Statliga bolag och myndigheter lägger allt mer pengar på reklam. Anitra Steens sy- stembolag satsade förra året 49 miljoner kronor på att, som det heter, kommunicera försäljningsmonopolets uppdrag. Svenska Spel och ATG har vikt närmare en halv miljard för att få oss att spela på triss och trav.
I samtliga dessa fall rör det sig om bolag som skyddas av statliga monopol, men som i dag är utmanade från olika håll. Ingen annan än Systembolaget får sälja alkohol, men med färjan över Östersjön eller Öresund erbjuds billigare öl och sprit. Ingen annan än Svenska Spel har laglig rätt att erbjuda poker på nätet från svenska servrar, men det går inte att stoppa spelare från att logga in på utländska sajter.
Och regeringen får allt svårare att förklara varför Sverige, vid sidan av Kuba och Nordkorea, ska vara det enda landet i världen som inte tillåter konkurrens mellan privatägda apotek.

Även om man kan diskutera lämpligheten i att staten har ett eget bolåneinstitut går det att förstå varför SBAB använder reklam för att locka kunder från konkurrerande banker. Men Apoteket behöver ju inte
locka kunder. När bolaget använder reklam för att försvara sin egen existens bedriver man bara politisk propaganda. Då är man inte längre ett servicebolag för medborgarna utan en lobbyorganisation.
Det kan finnas goda argument för att värna Systembolaget, men dessa bör framföras av politiska aktörer som partier och intresseorganisationer. Och ingen lever väl i villfarelsen att Svenska Spel använder sina reklammiljoner till att motverka spelberoendet.

De statliga monopolbolagen får allt oftare sällskap av myndigheter, till exempel Naturvårdsverket och Skatteverket, som vid sidan av medborgarnas tjänare också ser sig som politiska särintressen med en egen agenda.
Men när myndigheter, verk och statliga monopolbolag politiseras skadas förtroendet för dessa institutioner. Att kampanjerna finansieras med medborgarnas pengar gör inte saken mindre upprörande.
Läs mer om