Ett tag verkade det som om moderaterna hade övergett sin gamla linje och i stället började verka för en i ordets rätta bemärkelse human flyktingpolitik. Men när s-regeringen ber om stöd för att verkställa ett EG-direktiv - som syftar till att begränsa människors möjligheter att komma till Sverige eller något annat EU-land - sluter moderaterna snällt upp.
Partierna vill att transportörer (läs: flygbolag) ska drabbas av böter om de låter människor utan pass eller andra nödvändiga handlingar passera in över Europas gränser. Redan i dag kan transportören tvingas betala vad det kostar att skicka tillbaka en flykting som nekats uppehållstillstånd - nu ska även böter på upp till 46 000 kronor kunna utdömas.
Att s- och m-ledamöterna i riksdagens socialförsäkringsutskott "poängterar att transportörerna inte får kontrollera på ett sådant sätt att det går emot Sveriges internationella åtaganden när det gäller flyktingar" är i sammanhanget inte värt ett vitten. Vem som helst inser att en anställd vid en incheckningsdisk hellre fäller än friar om en person med "annorlunda" utseende har "tveksamma" dokument - särskilt om varje felaktigt beslut kan kosta företaget tiotusentals kronor.
Övriga partier ville i stället tvinga regeringen att omförhandla EG-direktivet. Men se, det går inte, menar moderaterna. "Långt innan omförhandlingen vore klar skulle Sverige skaka galler i EG-domstolen", menar gruppledaren Mikael Odenberg.
Inte nog med att moderaterna alltså struntar i flyktingars rättssäkerhet - man vågar inte ens stå ordentligt för denna åsikt utan skyller på att Sverige tvingas av EU. Det är möjligt att Sverige skulle dras inför EG-domstolen om vi vägrade verkställa detta inhumana EG-direktiv. Men det är inte samma sak som att "skaka galler" - en normal domstolsförhandling skulle inledas, där ingen är dömd på förhand. Och även moderater borde vara väl medvetna om att förhandlingar i EG-domstolen tenderar att dra ut på tiden. Vips har vi köpt oss tid att sätta press på s-regeringen och övriga EU-länder att ändra den idotiska regeln om transportörsansvar.
Men det var kanske inte det moderaterna ville?