SAS i blåsväder
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.
Företaget tvingades skära hårt i sin verksamhet. Men 39 fackförbund accepterade att frysa sina löner 2003 för att inte mista sina jobb. Ett enda fack vägrade, svenska Transport. Förhandlingarna om 2003 års löner för 3 300 medlemmar strandade, och nu varslar Transport om strejk.
Först blir det en endagsstrejk, sedan strejkar lastarna på förmiddagarna måndagar och fredagar. Från och med den 23 februari blir det totalstrejk mot alla flygbolag.
Visst är det tråkigt att inte få lönepåslag när alla andra får det. Visst kan det kännas i plånboken att inte få en krona mer än man hade föregående år. Men när 39 fackliga organisationer har accepterat detta för att möjligen slippa ytterligare nedskärningar bland personalen och SAS nu väntas gå med två miljarder i förlust kan man tycka att Transport borde låta tala med sig.
För det hårt drabbade SAS är en strejk det sista man behöver. Att ge just Transports medlemmar lönepåslag när man lyckats få med sig 39 andra fackliga organisationer på att frysa lönerna är uteslutet. I så fall skulle dessa 38 naturligtvis agera. Överenskommelsen med de 38 förutsätter av naturliga skäl total enighet. skulle SAS tillmötesgå Transports krav rivs hela avtalet med de övriga upp.
Så för SAS är det bara att vänta på Transports aktioner och den förlust av inkomster och marknadsandelar som detta för med sig. Och vad vinner Transport? Sannolikt leder strejken till att SAS tvingas att avskeda fler av Transports medlemmar än man tänkt från början. Kanske står företagets existens på spel i likhet med så många andra europeiska flygbolag i krisens spår.
Transport tillhör i varje avtalsrörelse de förbund som kämpar mest, strejkar mest och som vägrar att samordna sig med övriga LO-förbund. Men i det här fallet är det svårt att se hur man skulle kunna vinna något av betydelse för medlemmarna annat än möjligen den tveksamma tillfredsställelsen över att ha ställt till det riktigt illa för SAS.
Det här är en strid som ingen kan vinna men många kan förlora. Det gynnar i alla händelser varken Transport eller svenska passagerare om SAS skulle tvingas till konkurs. Lyckligtvis finns det ännu några dagar då parterna borde kunna börja prata med varandra igen.