En del av Sverige som däremot löper stor risk att bli mer eller mindre avsnörd från resten av landet är Gotland. På sommaren är ön i Östersjön överbefolkad av fastlänningar som njuter av natur och kultur, av bad och sol. När skolorna
börjar i augusti flyr sommargotlänningarna och turisterna. Kvar är de cirka 57 000 invånarna.
Gotland har alltid haft en särskild dragningskraft på mäktiga personer i landet och otaliga politiker, höga tjänstemän, kulturarbetare och andra med stort inflytande tillbringar semestern på Gotland. I början av juli står också Visby i centrum för nyhetsflödet då "alla" som både vill synas och påverka trängs i Visbys gränder.
Man skulle kanske kunna vänta sig att en sådan landsända skulle vara lite extra omhuldad av centralmakten i Stockholm — men icke. Snarare tvärtom. Visst får Gotland del av lite statliga verk som ersättning för nedlagda militära enheter men sedan är det stopp.
I stället ser det alltså ut som om snaran dras åt ytterligare mot Gotland om den statliga Rikstrafiken låter färjetrafiken chockhöja priserna. För gotländska familjer som ju har rabatt och vill över till fastlandet med bil och tillbaka igen blir resan nästan 50 procent dyrare än i dag, eller cirka 1 700 kronor. För en fastlandsfamilj kommer resan att kosta cirka 3 300 kronor. Så mycket kostar tio mil på havet. Som om det inte räckte med det kommer också antalet turer att minska med 200.
Det är dock inte bara gotlänningarna själva som drabbas. Hela näringslivet på ön, turistnäringen inräknad, berörs när fraktkostnaderna stiger.
Det verkar som om regering och riksdag och ansvariga för trafikföringen tror på den gamla Gutasagan som sa att Gotland sjönk i havet om dagen och uppstod om natten.
Men Gotland sjunker inte när politiker och andra lämnat ön. Gotland behöver rimliga livsvillkor också under blåsiga höstdagar, gråkalla vinterdagar och blåa vårdagar. Mer än 70 000 personer, gotlänningar mest, har skrivit under protestlistor mot neddragningarna. Det är begripligt.
Gotlandstrafiken är inte bara en gotlänningarnas angelägenhet utan en sak för hela Sverige. Att ha så höga vägtullar som det i praktiken handlar om mellan Gotland och det svenska fastlandet strider mot idén om en sammanhållen nation. Gotland tillhör fortfarande Sverige.
Eller vill de centrala beslutsfattarna ha Gotland som ett eget litet reservat?
Kersti Kolberg
ledarskribent
ledarskribent