Skilj på tro och vetande

Uppsala2005-12-23 00:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.
Hur skapades världens varelser? Denna fråga flyter som en underström till debatten om intelligent design (ID) som pågår i USA.
En domstol i Pennsylvania slår nu fast att det strider mot USA:s författning att lyfta fram idén om en intelligent skapare som ett alternativ till Darwins läror i biologiundervisningen.
Även i det sekulära Sverige väcker religiösa spörsmål känslor. Debatten om ID har varit het på UNT:s debattsida och webbforum.

ID har kommit i ropet på senare år, främst bland bokstavstroende kristna. Men att som ID:s förespråkare se Guds hand i naturen är långtifrån nytt. Religion uppstod delvis som en följd av människans försök att förstå olika naturfenomen.
Taktiken att ta vetenskapliga resonemang till hjälp för att påvisa Guds skapelseplan är inte heller ID-förespråkarnas uppfinning. Medeltidens teologer ägnade sig en hel del åt detta. Och precis som då kommer alla sådana försök att misslyckas.
Som 1700-talsfilosofen David Hume visade kan naturfenomen och naturvetenskapliga iakttagelser tas som intäkt för alla slags trosövertygelser. Ingenting i naturen talar till förmån för teorin att just den ende kristne guden skulle haft ett finger med i spelet.

Ingenting talar å andra sidan mot denna tanke. Kristendomen, och all annan religion, handlar om att tro, inte om att veta.
Detta konstaterande innebär inget hot mot människors religionsutövning. Som Hume påtalade står en religion som gör anspråk på vetenskaplighet tvärtom på mycket lös grund.
Både religion och vetenskap mår i slutändan bäst av att avgränsningen mellan tro och vetande upprätthålls.
Läs mer om