På UNT:s ledarsida 11/7 lyfts tre argument fram mot att förbjuda reklam för utländska spelbolag. Argumenten utgår ifrån den juridiska lagstiftningen, EU-rättens diskrimineringsförbud, uttalande av Tidningsutgivarnas vd och Riksrevisionens kritik av Svenska spels marknadsföring. Argumenten mot ett förbud bottnar alltså i allt utom det viktigaste, nämligen de sociala konsekvenserna som spel och spelberoendet leder till. Det drabbar individer och deras familjer, inte minst är det barnen som drabbas.
UNT och andra tidningars möjligheter att optimera sina annonsintäkter är enligt min mening underordnade de effekter som spelberoendet har på familjer och samhället. Spelberoendet är att likställa med andra former av beroende såsom drog- och alkoholberoende. Därför bör reklam för spelbolag inte tillåtas, vare sig det handlar om Svenska spel eller utländska bolag. UNT och övrig media borde vända sig mot spelbolagens intensiva sätt att kontinuerligt locka spelare. Jag har träffat många som är eller har varit beroende och sett deras liv bli förstörda. Vi måste minimera risken för spelberoende och ett viktigt led i det arbetet är att verka mot spelreklam, oavsett vilket bolag som står bakom det.
Mohamad Hassan
kommunalråd (FP)
med ansvar för bl a sociala frågor
SVAR: Sverige har en mycket restriktiv politik när det gäller spel, alkohol och droger som ska värnas. Men samtidigt är det tillåtet för medier att annonsera svagare alkoholdrycker. Med ett totalförbud för spelreklam bör i rimlighetens namn även alkoholannonser förbjudas. Dessutom är spelreklam vanligt i både television och internet. Många av våra kommersiella tv-kanaler sänder från utlandet och ett förbud skulle därför vara tandlöst.
Red av UNT