I översiktsplanens regi byter nu staden skepnad. Den innersta stadskärnan ska göras mer inbjudande.
Ett exempel på detta är Dragarbrunnsgatan som i dag är en bullrig, osande bussgata. Utanför stadskärnan
planeras också omfattande förändringar. SLU har t ex planer på en stadsnära golfbana vid Ultuna.
Uppsala befinner sig just nu i vad man på nyspråk skulle kunna kalla ett formativt skede. Staden byggs om, från att ha varit en förvuxen småstad med uppenbara kommunikationsproblem till en liten storstad där människor, varor och tjänster på ett smidigt sätt ska kunna förflytta sig. Märkligt nog sker detta utan större konvulsioner - med ett undantag. Det är som om all den protestvilja som tidigare lagt hinder i vägen för än den ena och än den andra utbyggnaden och förändringen samlats kring det ännu obyggda konsert- och kongresshuset. Andra förändringar rullar på utan vidare.
Till de förändringar som alla säkert ser fram emot hör omvandlingen av Dragarbrunnsgatan. I dag är den en gata där busstrafiken dominerar. På dagarna är den ett viktigt affärsstråk, på kvällarna skyndar bussresenärerna till bussen hem. Trivsel är inte det ord man först tänker på när man trängs på trottoarerna.
I framtiden ska det dock bli ändring. Då ska det bli möjligt att gå mitt i gatan, sommartid ska vi kunna kunna sitta på trottoarserveringar och sakta flanera utan att störas av bussarnas buller. Träd och planteringar ska försköna stadsrummet. Biltrafik ska få förekomma men bara på undantag. Där är det gåfart som gäller.
Bussarna ska förpassas till Kungsgatan och detta kommer förstås att förändra resandebeteendet. I dag är ju Stora torget och de intilliggande gatorna stadstrafikens centrum. När Dragarbrunnsgatan förvandlas är det också hög tid för att omvandla Stora torget till ett torg i första hand för människor, inte för bussar.
Märkligt få invändningar har rests mot ett förslag till genomgripande förändring av årummet kring Nedre Föret och Ultuna. Sveriges lantbruksuniversitet har planer på att bygga en golfbana i samarbete med Svenska golfförbundet och Kåbo golfklubb vid SLU. Lantbruksuniversitetet vill utöka sin forskning och sina specialiteter till att också gälla skapandet av nya golfbanor. Ett åskådningsexempel nästgårds vore därför lämpligt på den gamla jordbruksmarken, menar man.
Det golfande Uppsala är självfallet intresserat och Kåbo golfklubb behöver ny mark när man tvingas lämna Rosendalsområdet. Detta är i sig en viktig förändring i staden när det nya Campus Uppsala byggs. I de idéskisser som presenterats talas det om en grön korridor som ska sträcka sig mellan östra Gottsunda och över ån till Sävja. Denna korridor ska inte bara vara en förbindelselänk för naturintresset utan ska också kunna fungera som en social länk mellan två stadsdelar. Och mitt i den skulle en golfbana kunna locka nya utövare från dessa stadsdelar, funderar man. Visst gäller det att hänga med i tiden, men det finns också gränser. De förslag som föreligger innebär att golfintresset öveträder gränserna för andra intressen, t ex Gula stigen, som är en naturstig mellan Stadsträdgården och Vårdsätra, om det norra förslaget skulle genomföras. Genomförs det södra är det Fyrisåns strandskydd som naggas i kanten och Uppsalabornas ostörda tillgång till Årike Fyris och möjligheterna att göra ett naturreservat av Åriket äventyras. Visst vore det möjligt att bygga en mindre golfbana på jordbruksmarken mellan Fyrisån och Dag Hammar-skjölds väg men då kan den inte bli större än nio hål. Är Golfförbundet och Kåbo golfklubb verkligen intresserade av den mindre varianten? Och är kommunen intresserad av den mindre banan för att locka Gottsundaungdomar att lära sig spela golf?
Det finns många frågetecken kring golfplanerna vid Ultuna men kommunens förre naturvårdsintendent Tord Ingmar satte nej med utropstecken när planerna penetrerades vid ett SLU-seminarium i tisdags. Det här är porten till Uppsala söderifrån, slog han fast. Den kan man inte förstöra. Det är som om någon skulle få för sig att anlägga en golfbana kring högarna i Gamla Uppsala!
Kersti Kollberg
ledarskribent
ledarskribent