Stadskärnan måste utvidgas om vi ska få plats
Detta är en ledarkrönika. UNT:s ledarsida är liberal.
Dessa siffror ger omedelbart anledning till viss eftertanke. Och strövar man genom stadskärnan på exempelvis gågatorna i dessa dagar undrar man hur många som kommer att kunna rymmas. Trängseln är redan i dag påfallande.
Uppsala har en ovanligt liten stadskärna. Den är anpassad till småstadens liv, inte till den storstad som växer fram. Innerstadens egentliga affärscentrum består ju av bara ett fåtal kvarter.
I längden är detta ohållbart. Om inte stadskärnan ska explodera eller flytta ut vitala delar till externvarhuskomplexen måste innerstaden vidgas.
Det är lättare sagt än gjort eftersom staden har sina begränsningar.
I väster ligger Slottsbacken och Carolina rediviva och hela det gamla Uppsala med Domkyrka och Gustavianum som effektivt hinder för en cityexpansion så utvidgningen får ske i de andra väderstrecken.
Söderut pågår faktiskt en utbredning av stadskärnan. Hela det gamla industriområdet på Kungsängen håller på att ersättas av bostäder med ett attraktivt läge nära Fyrisån. Mer handel borde få plats där.
Österut växer stadsmiljön med nya butiker under och intill järnvägsviadukten. Framför allt kommer dock det snart färdiga konsert- och kongresshuset vid Vaksala torg att innebära en tillväxt av innerstaden även om utrymmet för fler butiker bortom torget tycks begränsat.
Norrut finns förvisso butiker men hittills har expansionen varit försiktig och tassande. Järnvägen och Luthagsesplanadens genomfartskaraktär har hittills varit tydliga barriärer. Kanske kan Svartbäcksgatan utvecklas norr om järnvägen med fler butiker i stället för bensinstationerna som inte hör hemma i en bostadstät miljö.
Stadskärnan innebär dock framför allt en social miljö och här kan väl ingen klaga på attraktionskraften. Krog vid krog, kafé vid kafé gör innerstaden till en lockande miljö inte minst för den yngre generationen.
Det är dock viktigt att balansen mellan handel och krognäring upprätthålls. Det vore förödande för Uppsalas identitet om mer och mer av handeln trängdes ut till externområden som Gränby, Boländerna och Stenhagen/Herrhagen.
En sådan utveckling skulle sannolikt driva upp privatbiltrafiken ännu mer än vad som är fallet i dag - och lämna de billösa i sticket. De skulle få hålla till godo med ett synnerligen begränsat utbud i innerstaden.
För att befästa innerstadens attraktionskraft är det viktigt att busstrafiken så snart det bara går lämnar Stora Torget. Innerstaden sjuder av liv och en ständig rörlighet som bland annat tar sig uttryck i ständiga passager över torget.
Denna kombination utgör en viss risk för olyckor men framför allt drar busstrafiken ned trivseln i stadskärnan. Svartbäcks- och Kungsängsgatorna samt Stora torget slapp biltrafiken för säkert 40 år sedan. Det är dags att förpassa busstrafiken till bättre lämpade gator.