Utsläppen från lastbilarna ökar kraftigt, mätt i miljoner ton, eftersom lastbilstrafiken ökar. Något måste göras, och nu ser det ut som om det faktiskt finns en lösning. Drivmedelsföretaget Preem har tagit fram en ny dieselolja, gjord av restprodukter från skogsföretagen. I motsats till etanol konkurrerar den inte med matproduktion utan görs helt enkelt på skogsavfall.
Produkten heter tallolja och lanseras under namnet Preem evolution diesel. Talloljan processas först i Piteå i samarbete med Sveaskog, Södra skogsägarna och Kriam. Då får man råtalldieselolja som sedan raffineras i Göteborg, berättar Dagens Nyheter.
Talloljan får efter raffineringen samma egenskaper som diesel och kan blandas med vanlig diesel. Den kommer att börja säljas i april på 366 av Preems cirka 600 mackar. Literpriset blir detsamma som för vanlig diesel. Den kommer att ge väsentligt lägre utsläpp av koldioxid vid körning, tror Preem.
Är det här lösningen på lastbilarnas utsläpp? Kanske inte på lång sikt? Men fördelen med talloljan är att den redan finns och att lastbilarna kan börja använda den inom kort utan att motorerna behöver justeras. Restprodukter från skogen låter ju som ett drömprojekt. Ingen majs, inget vete som annars skulle ha gått till mat. Inget nytt distributionssystem eftersom talloljan går att blanda med vanlig diesel och fungerar på samma sätt.
Intressant är att produkten tydligen framställts utan direkt statligt stöd och ändå kan säljas till samma pris som vanlig diesel. Förutsättningen är den skattebefrielse man redan har fått. Men mycket är fortfarande oklart vad gäller politiken. Skattebefrielsen gäller bara för ett år i taget, vilket skapar osäkerhet om framtiden. Av naturliga skäl vill de engagerade företagen ha långsiktiga spelregler både för skatter och miljöklassning av bilar. Att regeringen tvekar är också lätt att förstå. Först vill man ju se att det fungerar.
Men om också marknaden blir övertygad om talloljans fördelar finns det en vilja hos företagen att investera i fler anläggningar och därmed öka inslaget av tallolja i dieseln från nuvarande 15 till 25 eller 35 procent. Men för att det ska bli verklighet måste de få klarare besked om framtiden.
Diesel är ju det vanliga bränslet för lastbilar, tunga bussar och stora maskiner som truckar. Ett mer miljövänligt bränsle för just den delen av trafiken är värt mycket och har länge efterlysts av många miljöengagerade debattörer.
Det som är tråkigt är att den här lösningen inte kan utnyttjas i så många andra länder utan är begränsad till dem som har en stor skogsindustri, och de är jämförelsevis få. För att världens totala utsläpp från lastbilarna ska minska måste man hitta metoder som kan utnyttjas i betydligt större skala.
El är den långsiktiga lösningen, tror många. Men då måste det till ny teknik. Blir det kärnkraften? Ännu har vi inte sett något annat realistiskt förslag.