Det här är ju inte precis några nyheter. Förslag av detta slag har diskuterats i åtskilliga år. Exempelvis anfördes en sammanslagning av Upplands och Västmanlands län länge som ett skäl mot att Heby kommun skulle föras över till Uppsala län. Dock är det inte några snabba beslut som väntar runt hörnet. Förslag till ny regionindelning väntas först läggas i början på 2007. Sedan ska allt stötas och blötas så det lär dröja länge innan någon förändring sker.
Att en förändring av den nuvarande administrativa indelningen av landet behövs är klart. De nuvarande länsgränserna framstår många gånger som misslyckade. Men att förändringen måste innebära att dagens tre administrativa nivåer behålls, alltså den kommunala, den regionala och den statliga, är inte givet.
De främsta skäl som brukar anföras för ett behållande av den regionala nivån är att så ser det ut i EU. Stora folkrika regioner samarbetar, ibland över nationsgränserna, för att bäst kunna marknadsföra sig och hävda sig på den internationella arenan. Dessa regioner är dock mycket stora och i sammanhanget skulle även en i svenska ögon stor region som den planerade huvudstadsregionen te sig tämligen blygsam.
Men det kan också ifrågasättas om Sverige verkligen behöver en administrativ mellannivå. Sedan gammalt var ju länen och landshövdingarna ett sätt för kungen att hålla kontroll över sitt rike. I dag är kontrollbehovet tillgodosett på ett modernare och mer
ändamålsenligt sätt och länsstyrelsernas uppgifter kunde kanske decentraliseras ytterligare — eller föras tillbaka till central nivå.
Fler och fler börjar också inse att inte heller sjukvården administreras bäst genom den regionala organisationen landstinget.
Skulle det dock visa sig att Sverige inte är moget för en radikal omstöpning av rikets administration är det nu presenterade förslaget i den del som rör Uppsala län bättre än den artificiella
Mälardalstanken. Uppsala och Stockholm utgör var sin pol i huvudaxeln i den huvudstadsregion som redan finns när det gäller forskning, näringsliv och arbetsmarknad. Till denna ansluter sig också numera Södermanlands norra delar och Västmanlands södra. Västerås, Strängnäs, Eskilstuna med flera orter är redan pendlarorter till Stockholm. Gotland har också sin pendling i huvudsak riktad mot huvudstadsregionen.
Det vilar höga förväntningar på Ansvarskommittén och dess resultat. Grundfrågan, vad man ska ha de eventuella regionerna till, besvaras dock inte.
Kersti Kollberg | Ledrskribent