Mera problematisk är allianspartiernas förändring av trafikpolitiken. I de nya direktiven för förändring av trafikplanen framgår det att majoriteten vill underlätta för genomströmningen av biltrafik i stadskärnan.
Biltrafiken ska jämställas med andra trafikslag och därför ska fler parkeringsplatser anläggas i stadskärnan, parkeringsgarage byggas och Bäverns gränd, i dag bussgata, ska öppnas för privatbilar.
En ny förbindelse över Fyrisån diskuteras också i Kungsängsesplanadens förlängning västerut. Ytterligare förslag på förändring av nuvarande trafikföring är att öppna Björkgatan för genomfartstrafik.
De nya inslagen i trafikplaneringen har inte oväntat stött på protester från en del håll medan andra tacksamt sagt ja till förslagen. Det vore dock fel att se de kritiska reaktionerna enbart som yttringar från de närmast berörda, alltså de som riskerar att få värdet på sina hus sänkta på grund av kraftigt ökad genomfartstrafik. Alliansens förslag till förändringar påverkar hela stadskärnans framtid, ja faktiskt miljön i hela staden med sina utkanter.
Ty i och med att man framhåller nödvändigheten av att öka genomströmningen erbjuder man ju samtidigt fler bilar att ta sig fram på de nämnda gatorna. Jag kan inte förstå annat än att alliansens nya förslag gör det mera bekvämt för bilisterna vilket i sin tur leder till att fler lockas att ta bilen till eller genom staden. Således kommer biltrafiken att öka.
Att påminna om koldioxidutsläppens verkningar på på den globala miljön är givetvis att skjuta över målet när trafikplanen för Uppsala debatteras. Men det betyder ju inte att Uppsala i onödan bör öka på miljöbelastningen.
I stället för att tänka i banor av att underlätta för bilister att ta sig fram borde fokus sättas på hur vi kan utforma en tillgänglig och bekväm trafiklösning som passar både användarna och miljön. Svaret blir då en förbättrad kollektivtrafik, gärna i form av ett attraktivt spårsystem.
Det betyder att planerna på genomfartstrafik genom Fålhagen och särskilt längs Björkgatan och Hjalmar Brantingsgatan borde skrinläggas. Några hållbara argument för att fördärva miljön i Fålhagen har mig veterligen inte presenterats. Varför man ska tillåta genomfartstrafik på Björkgatan, en parallellgata till den nu avsevärt trafikglesare Tycho Hedéns väg är helt enkelt obegripligt.
Uppsala tål inte biltrafik av den omfattning vi har i dag och än mindre en ökning av den. För hela Uppsalas skull, och inte enbart Fålhagsborna, bör därför planerna stoppas och energin läggas på lösningar för kollektivtrafiken.
Kersti Kollberg Fristående kolumnist
kersti.kollberg@telia.com
kersti.kollberg@telia.com