För Uppsalas del har situationen knappast förbättrats sedan förra året. Ingen torde heller bli förvånad över detta eftersom inga direkta åtgärder vidtagits för att förbättra luftmiljön i staden. De bussfiler som nu finns på Kungsgatan (och som respekteras av en del bilförare) har inte haft någon avgörande effekt på miljön. Detta är en allvarlig situation för Uppsala. Det finns studier som pekar på att luftföroreningar inte bara är skadliga för byggnader utan ännu mera för människor. Dålig stadsluft påverkar kroppen och kan orsaka inte bara luftvägssjukdomar utan också cancer och hjärt- och kärlproblem.
Naturvårdsverket har länge påtalat situationen men ännu har inget avgörande hänt som förbättrar luftkvaliteten. Det har gått så långt att verket överväger att be regeringen om hjälp.
Den främsta orsaken till dålig luft i landets städer är biltrafik, vedeldning och fartyg, framgår det av Naturvårdsverkets rapport. Vedeldning förekommer inte direkt frekvent i innerstaden, inte heller är fartygstrafiken så stor att den torde påverka luften. Alltså kvarstår trafiken som den främsta orsaken till att luftmiljön inte förbättras i Uppsala.
Den enda åtgärd som vidtagits för att i någon mån styra trafiken i stadskärnan är bussfilerna på Kungsgatan som har den sämsta miljön.
Detta har dock varit långt ifrån tillräckligt. I själva verket förefaller det nästan som om biltrafiken stoppar upp och tvingas gå ännu långsammare än tidigare — med ännu större utsläpp som följd.
Den viktigaste åtgärden för att förbättra Uppsalaluften torde alltså vara att begränsa biltrafiken i stadskärnan. Detta har dock inte fallit stadens politiker in, ej heller de planerare som vill omdana Uppsalatrafiken.
I den strategiska plan för trafiken som föreligger är, trots att motsatsen påstås, de största ansträngningarna inriktade på — just det — biltrafiken. Kringfartsleder och parkeringshus ska anläggas för att underlätta för bilisterna att ta sig in till stadskärnan.
Självfallet ska inte stadskärnan vara förbjuden mark för bilar men när Uppsala har en kvarts miljon invånare om tio—tjugo år kommer trafikinfarkten att vara ännu värre än vad den är i dag om inget radikalt görs.
Uppsalaborna är duktiga på att cykla och att gå till fots men dåliga på kollektivtrafik. En attraktiv kollektivtrafik, helst spårbunden, är
enda möjligheten att göra det nya Uppsala mer rörligt och levande än vad som är fallet i dag.
Lämna 1900-talets bilinriktning och bygg i stället en kollektivtrafik för den moderna Uppsalabon.
Kersti Kollberg
Ledarskribent
Ledarskribent