Ingen skugga över Upplands Lokaltrafik och stadstrafiken i Uppsala. Trafikhuvudmannen och utförare verkar i den befintliga politiska miljön och har att utföra den trafik som politikerna ger
resurser till. Uppsala har den trafik kommunen förtjänar. Något mer utöver det som miljonerna räcker till går inte att få — utöver trevligt bemötande från de anställda förstås.
Under sommaren är trycket på gatu- och vägnätet lägre än annars och det har gatukontoret utnyttjat genom ombyggnader. Det blir fler och fler cirkulationsplatser och exempelvis Svartbäcksgatans sträckning mellan Gamla Uppsalagatan och Röborondellen får en helt ny — och spännande — utformning. Kommer de planer på att minska Svartbäcksgatans bredd till förmån för dämpad hastighet på genomfartstrafiken att genomföras och får cyklister och fotgängare bättre utrymme eller är någon annan fiffig lösning på gång?
Alla förbättringar av innerstadsmiljön är nödvändiga inför den omvandling av stationsområdet som nu sätter i gång. Jämsides med andra stora byggprojekt som t ex Musikens hus kommer detta att ställa stora krav på framkomligheten i stadskärnan.
Samtidigt som byggandet pågår och tilltar ska Uppsalapolitikerna fastställa en trafikplanering för Uppsala. Uppsala har här en unik chans att vara med om ett paradigmskifte i trafiken, ett skifte där prioriteringarna byter plats, ja där bilen detroniseras till förmån för kollektiva färdmedel.
Än har inga avgörande steg på den stråten tagits men sista ordet är trots allt inte sagt. Ett spirande intresse för spårlösningar kan anas i kommunen. Få politiker har nappat på idéerna men
det finns andra aktörer i Uppsalaplaneringen som har långtgående idéer om spårburen kollektivtrafik.
I veckan kom också beskedet om det koreanska företaget Posco som vill genomföra ett försök med eldriven spårtaxi i Rosendalsområdet i Uppsala. Om spårtaxi är morgondagens melodi råder det välgrundat tvivel om men det är inte det viktiga.
Det viktiga är att det finns företag som vill satsa på test av ett nytt trafiksystem i vintermiljö.
Uppsala är på väg att om ett par decennier bli en kvartsmiljonstad. Blir det verkligen så duger inte dagens trafiktänkande. Det är hopplöst föråldrat, för att inte säga stenåldersmässigt och måste förändras — om politikerna vill ha den tillväxt och utveckling de säger sig önska.
Privatbilismen håller inte som huvudkommunikationsmedel i denna stora kommun med sin minimala stadskärna.
Någon annan form — med så stor bekvämlighet som det är möjligt — måste ersätta dagens oheliga mix av otillräckligt bussnät och svällande bilism. Ett bekvämt och attraktivt färdmedel är spårvagn.När ska Uppsalapolitikerna våga lägga ut rälsen?
Kersti Kollberg | ledarskribent