Något oväntat fann Stockholms tingsrätt i måndags att TV 4 kränkt Claes Erikssons och Vilgot Sjömans upphovsrätt när man sände två av deras filmer med avbrott för reklam. Granskningsnämnden för radio och tv hade tidigare kommit till motsatt beslut.
Tingsrättens argumentering går ut på att regissörernas ideella rätt att få sina verk visade utan reklamavbrott eller andra föränd-ringar kvarstod trots att de överlåtit sina ekonomiska rättigheter till ett filmbolag som i sin tur gjort upp med TV 4. Och visst kan TV 4 kritiseras för att man inte ansträngt sig för att få Erikssons och Sjömans tillstånd till visning med avbrott för reklam.
Men samtidigt är det ju väl känt för alla att TV 4 är just en reklamkanal. Publiken begriper utan svårighet att reklamen inte är en del av filmen och regissörerna begriper rimligtvis att en av de sannolika kunderna hos det filmbolag som övertagit deras ekonomiska rättigheter är just TV 4.
Här och var kommenteras domen som om den skulle innebära att det nu blir om inte slut på reklam i TV 4 så åtminstone betydligt mindre reklam än hittills. Men det är inte mycket som talar för en sådan slutsats.
I grunden handlar frågan givetvis om att TV 4:s hela verksamhet bygger på reklamintäkter. Utan dessa blir det inga sändningar alls och tittarna hänvisas till andra kanaler.
De regissörer som inte vill få sina verk avbrutna av reklam behöver inte sälja dem till TV 4 utan kan gå till Sveriges televisions reklamfria kanaler i stället. Det är bara det att Sveriges television sannolikt inte kan betala lika bra som TV 4.
Vad domen kan innebära är väl snarare att regissörernas ställning gentemot TV 4 kan stärkas. Det blir viktigare än tidigare för TV 4 att få regissörernas uttryckliga godkännande för visning med reklamavbrott och man kan kanske tänka sig att regissörerna får möjlighet att påverka när och hur dessa avbrott ska ske.
Men utsikten att få bra betalt för att filmen visas gör samtidigt att regissörerna själva har ett intresse av att inte ställa så hårda krav att deras filmer inte visas alls.
Om TV 4 har bekymmer för framtiden så är de sannolikt av ett helt annat slag. Troligen finns snart teknik som gör det möjligt för tv-tittarna att helt sonika utesluta reklaminslagen när de tittar på tv. Hur många som kommer att göra detta kan ingen veta - reklam är inte bara störande utan kan också vara underhållande. Genomslaget för t ex Iprenmannen eller uttrycket "Starkt jobbat, PG!" talar för att många tittare gärna ser reklam.
Men några vill alltid slippa. Går det att göra reklam-tv utan reklam?