Vad hÀnder om universitet och högskolor drivs i stiftelseform?

Recentiorsmottagning vid Uppsala universitet.

Recentiorsmottagning vid Uppsala universitet.

Foto: Michaela Hasanovic

Uppsala2013-10-28 00:00
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Det lÄg nÀstan i luften att regeringen skulle retirera i frÄgan om högskolestiftelser. Vid det seminarium som Àgde rum pÄ Uppsala universitet hÀromveckan framgick det tydligt av inlÀggen frÄn statssekreterare Peter Honeth att förslaget inte Àr det som regeringen helst hade velat lÀgga fram. Och i fredags meddelade Utbildningsdepartementet att frÄgan mÄste utredas ytterligare. Det kan handla om ett halvÄr, kanske ett Är. I verkligheten kan det nog bli Ànnu mer.

Det Àr ett klokt beslut. Kritiken inom universitetsvÀrlden Àr stark. Förhoppningarna om en utökad autonomi har varit stora, i synnerhet efter den sÄ kallade autonomiutredningen 2007.

Men tankarna om en ny offentligrĂ€ttslig form för universitet och högskolor har stött pĂ„ patrull. UtvĂ€gen har dĂ„ blivit det stiftelseförslag som alltjĂ€mt remissbehandlas. Men förslaget vĂ€cker oro och frĂ„gor – nĂ„got som tydligt har framgĂ„tt av debattartiklar bland annat i UNT. Det Ă€r naturligt. En sĂ„ vittomfattande förĂ€ndring, som dĂ€rtill i princip Ă€r oĂ„terkallelig, bör inte genomföras utan brett stöd av dem som berörs. Och det stödet tycks inte finnas.

Universitet och högskolor i Sverige drivs i myndighetsform. Det Àr inte den bÀsta tÀnkbara ordningen. FristÄende universitet skulle kunna agera pÄ ett helt annat sÀtt inte minst pÄ den internationella arenan.

Men frÄgan har betydligt fler aspekter Àn bara dem som berör universitetens förhÄllande till statsmakten. Autonomi för universitetens styrande organ Àr naturligtvis viktig. Men den mest vÀsentliga frihetsfrÄgan gÀller alltid friheten för forskare, lÀrare och studenter.

Kritikerna menar att det oberoende som beskrivs i departementsskrivelsen till stor del Ă€r en illusion. De tilltĂ€nkta stiftelserna ska inte ha nĂ„got eget kapital och verksamheten förutsĂ€tts Ă€ven i fortsĂ€ttningen följa de krav som i dag stĂ€lls pĂ„ statliga universitet och högskolor. Kanske Ă€r detta i sak rimligt – om staten stĂ„r för pengarna sĂ„ vill staten naturligtvis ocksĂ„ ha inflytande – men det Ă€r dĂ„ heller inte lĂ€ngre frĂ„ga om autonomi i den mening som ursprungligen avsĂ„gs.

Vi har i dag tvĂ„ stiftelsedrivna högskolor – Jönköpings högskola och Chalmers i Göteborg. I bĂ„da dessa fall har verksamheten lagts i ett aktiebolag under respektive stiftelse. Man mĂ„ste rĂ€kna med att detta mönster kommer att överföras till fler högskolor om stiftelseförslaget gĂ„r igenom.

Rektors roll blir dÀrmed en vd-roll och de kollegiala beslutsorgan som Àr det typiska för universitet och högskolor sÄdana vi hittills kÀnt dem förvandlas till nÄgot annat. Vi fÄr ett annat normsystem Àn det som hittills har setts som en garanti för den högre utbildningens och forskningens integritet, sjÀlvstÀndighet och förmÄga att kritiskt belysa olika företeelser i samhÀllet. Företag Àr viktiga och ett fritt samhÀlle behöver fria företag, men forskning och högre utbildning mÄste med nödvÀndighet följa en annan logik Àn företagandets.

Man kan sĂ€ga att det kommer att vara upp till de enskilda högskolorna att avgöra i vilken utstrĂ€ckning dagens beslutsformer ska förvandlas till nĂ„got som Ă€r mera ”kommersiellt”. Men Ă€ven om detta Ă€r sant sĂ„ ligger det i farans riktning att styrformer som mer hör hemma i affĂ€rsvĂ€rlden Ă€n i universitetsvĂ€rlden blir allt vanligare.

Det Àr inte en önskvÀrd utveckling. Att myndighetsformen inte Àr idealisk för den högre utbildningen och forskningen betyder inte att aktiebolagsformen Àr mer lÀmplig.

Det förslag som nu Àr ute pÄ remiss motsvarar inte de tankar om sjÀlvstÀndiga universitet som tidigare diskuterats. De hittills ganska fÄ som uttalat sig positivt om stiftelseförlaget har troligen inte insett detta. Men det Àr inte rimligt att av politiska prestigeskÀl hÄlla fast vid ett förslag som inte motsvarar det man frÄn början ville Ästakomma. Det betyder inte att man bör nöja sig dagens situation. OlÀgengheterna med myndighetsformen finns kvar, men de kan inte lösas pÄ detta sÀtt.

Utbildningsminister Jan Björklund sÀger att det inte Àr invÀndningarna mot stiftelseidén i sig, utan helt andra frÄgor, som lett till retrÀtten. Hur det Àn förhÄller sig med den saken sÄ finns nu möjlighet att Äter tÀnka efter vad sjÀlvstÀndiga universitet egentligen bör vara.

LĂ€s mer om