Vad krÀvs för att vi ska kunna motverka mobbning?

Uppsala2011-08-22 00:00
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Skolornas arbete mot mobbning har stora brister. En kartlÀggning i Svenska Dagbladet visar att lÀrare och skolledare ofta undviker att ta stÀllning för mobbningsoffren och i inte sÄ fÄ fall hellre förklarar bort situationen Àn vidtar rimliga ÄtgÀrder. I tvÄ tredjedelar av de fall som SvD granskat har skolor och lÀrare lagt skulden pÄ offren. Dessa pÄstÄs dra pÄ sig mobbning genom sitt eget beteende.

En rektor skyllde grov mobbning av en flicka pĂ„ att hon skulle vara autistisk och ville dĂ€refter sĂ€tta henne i en liten specialklass för att hon inte pĂ„stods nĂ„ upp till de nationella kunskapsmĂ„len. BĂ„da pĂ„stĂ„endena var felaktiga – flickan presterade bra och var inte alls autistisk. Att hon drog sig undan berodde pĂ„ hur hon behandlades, men nĂ„gon hjĂ€lp av skolan fick hon inte.

Inga eventuella meriter av annat slag kan vÀga upp ett sÄdant svek frÄn en skolledares sida. Men kanske Àr det trots allt frÄga om ett enstaka exempel, utan betydelse för helhetsbilden?

DessvÀrre finns det ingenting som tyder pÄ detta. Barn- och elevombudet Lars Arrhenius som uttalar sig för SvD sÀger att undersökningen bara bekrÀftar en bild som han och mÄnga andra lÀnge har haft. FrÄn mÀngder av samtal med barn och förÀldrar kÀnner han igen mönstret att de drabbade inte blir trodda pÄ sitt ord eller att skolans vuxna lÀgger skulden pÄ offren sjÀlva. De vuxna blir pÄ det sÀttet passiva deltagare i mobbningen.

Det Àr inte svÄrt att tÀnka sig förklaringar till ett sÄdant beteende. LÀrarna kan vilja undvika obehag eller kan vara oroliga för att anmÀlas för övervÄld om de griper in nÀr nÄgra elever misshandlar en annan. De kan sjÀlva vara rÀdda för översittare i en klass eller frukta att de inte fÄr det stöd de behöver av rektor och förÀldrar. De har, som den tidigare skollÀkaren Roland Sennestam skriver, ett arbete som förutsÀtter ett nÀra socialt samspel med alla elever.

LÀrarna dras lÀtt in i elevernas egna konflikter och stÄr ofta för nÀra för att klart kunna se vad som verkligen sker i en mobbningssituation, sÀrskilt om denna tillÄtits pÄgÄ sÄ lÀnge att den blivit ett normalt inslag i klassens liv. Och eftersom mobbning sÄ ofta handlar om en attityd som fÄtt fÀste i hel klass eller i en större grupp sÄ Àr ocksÄ rekommendationen att flytta mobbarna till andra klasser eller skolor ofta helt omöjlig i praktiken.

Men det kan vara vĂ€rre Ă€n sĂ„. Det finns elever som kan berĂ€tta om att lĂ€rare aktivt deltagit i mobbning i förhoppningen att bli populĂ€ra i klassen – man avlĂ€ser en stĂ€mning och finner att man fĂ„r poĂ€ng om man ansluter sig till nedsĂ€ttande sprĂ„kbruk eller krĂ€nkande attityder mot en eller flera elever. I sĂ„dana fall Ă€r det ju egentligen lĂ€raren som ska avlĂ€gsnas först.

Roland Sennestam föreslĂ„r Ă„terkommande samtal dĂ€r eleverna sjĂ€lva fĂ„r berĂ€tta om vad som sker – och att lĂ€rarna hĂ„lls utanför dessa diskussioner. Det Ă€r rĂ€tt tĂ€nkt, Ă„tminstone i princip. LĂ€rarnas uppgift Ă€r att undervisa och det kan vara förödande om de dras in pĂ„ fel sĂ€tt i en mobbningssituation och kanske anvĂ€nder sin auktoritet för att befĂ€sta en destruktiv situation.

Men helt realistiskt Àr knappast förslaget. LÀrarna finns ju alltid nÀrvarande och kan inte tÀnkas bort. Och om det i stÀllet Àr svaga, rÀdda eller passiva skolledare som Àr problemet sÄ Àr det naturligtvis svÄrt att ens i teorin hÄlla dem utanför ett arbete mot mobbning. Men andra vuxna, med mer distans, kan ha stor betydelse.

Vad kan man dĂ„ göra? En sak som utan vidare kan fastslĂ„s Ă€r att de antimobbningsplaner, dokument om vĂ€rdegrunder och liknande som brukar höra till rekvisitan i stort sett Ă€r meningslösa i en konkret mobbningssituation. Detsamma gĂ€ller de aktiviteter som olika entreprenörer i vĂ€nskap och abstrakt trevlighet brukar erbjuda skolor och kommuner – utan fotfĂ€ste i konkreta situationer för verkliga elever sĂ„ betyder de bara att skattepengar slösas bort till ingen nytta.

Vad allt till sist handlar om Àr vuxensvar. Vuxna i skolan, lÀrare lika vÀl som andra, mÄste vÄga vara vuxna i förhÄllande till eleverna, upptrÀda som vuxna och ta vuxna mÀnniskors ansvar. Utan vuxenansvar Àr alla andra ÄtgÀrder verkningslösa.

LĂ€s mer om