Välkomna vägmiljoner
Orkanen Gudrun som härjade i södra Sverige i början på året förstörde inte bara stora skogsarealer och drabbade företag och enskilda med stopp i elförsörjningen. Orkanens verkningar gjorde också vägarna i de berörda områdena i stort sett ofarbara.
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.
Hittills har Vägverket förgäves bett regeringen om extrapengar för att klara av reparationerna av vägarna. Verket skulle klara detta — och ett sparbeting som man har över sig.
Sedan verket nu gjort klart att man i så fall skulle tvingas dra ned på vägunderhållet i det övriga landet har äntligen regeringen tänkt till en extra gång.
Infrastruktur Ulrica Messing sade till Dagens Eko i går att hon tänker ta 100 miljoner kronor genom omfördelningar och dela ut dem till Vägverket. Dessutom kan verket räkna med pengar från EU-kommissionens katastroffond.
Det lönade sig alltså för Vägverket att slå på trumman och varna för att en stor del av landets vägnät skulle bestå av irriterande "potthål" under detta år — om ingenting gjordes.
Det svenska vägnätet utmärks av en mycket skiftande kvalitet. En del vägar, framför allt i de mera tättbefolkade områdena i landet lämnar mycket övrigt att önska när det gäller standard. Detta är inte bara en bekvämlighetsfaktor. Det handlar också om stora brister i infrastrukturen som äventyrar säkerheten på vägarna och hållbarheten hos landets bilpark, såväl för nyttotrafiken som för privatbilisterna. De extra 100 miljonerna är välkomna!