Mellandagsrea, vårrea, sommarrea eller ”mid season sale”. Kärt barn har många namn och detaljhandelns reaperioder slukar numera en stor del av året. Förutom i dag, då. Black Friday är ju bara just i dag, även om en del butiker meddelat att även den kommande helgen är ”svart”.
Några medvetna konsumenter passar vid dessa tillfällen på att göra fynd. I dag köper man julklappar till ett billigare pris. I december kollar man in vilken vinterjacka man vill ha, för att sedan slå till på annandagen. Men så ser inte de vanliga köpmönstren ut. Dessa är i stället att handla saker man inte behöver till priser som är svåra att kontrollera. Konsumentverket håller ögonen på handeln och berättar om de vanligaste fällorna i Aftonbladet (23/11).
Det är inte tillåtet att rea ut särskilda reavaror som inte finns i det ordinarie sortimentet. Inte heller får butiken locka kunder med ett begränsat antal varor som tar slut under reaperioden. Då kan kunden kräva att få köpa likvärdiga varor till samma låga pris. Det kanske vanligaste tricket som Konsumentverket upptäcker i sina granskningar är manipulation av det ”ordinarie” priset. Det är svårt att veta när man står där. Har varan verkligen kostat det dubbla? Eller, om den har det, har priset nyligen höjts till en orimlig nivå strax före rean?
Det viktigaste som konsument är kanske ändå att ha is i magen, att noga överväga varje köp. Stressen som kommer av att man uppmanas passa på, ”snart är det för sent”, är i sig en varningssignal. Ta hellre ett steg tillbaka, även om det bara råkar vara en vanlig lördag i morgon.