Morgonen efter tisdagens kraftiga snöfall cyklade många som vanligt i Uppsala. Sopmaskinerna gjorde de stora cykellederna lika säkra och farbara som på sommaren. Även under snöandet dagen innan gick det att cykla till jobbet.
Om det är något den nuvarande politiska majoriteten lyckats med fullt ut är det vintercyklingen. Prioriterade leder är en strålande idé. Men den första vintern användes salt för att hålla dem rena, med rostiga drev och kedjor som följd. Året därpå gjordes en avvägning då man i stället satsade på att sopa direkt efter att snön hade fallit. Det fungerade.
Det är helt rätt att satsa på cykeln, för miljön, trafiksituationen, hälsan och även för Uppsalas attraktivitet som en av de främsta cykelstäderna. Sedan tillkommer projektet Vintercyklisten där totalt 500 Uppsalabor fått tillgång till utrustning (reflexer, montering och avmontering av dubbdäck med mera) för att öka säkerheten och lära sig att cykla på vintern. I år ligger fokus på studenterna.
När man någon gång har ett ärende vid sidan av lederna påminns man hur det var att cykla på vintern förr. Modden, spåren, isen och de farliga situationerna när man delar utrymme med bilar och gångtrafikanter. För en Uppsalacyklist är det bara att stanna till och lyfta på hjälmen för en väl genomförd strategi och en god användning av skattepengarna.