Morgonen efter tisdagens kraftiga snöfall cyklade mĂ„nga som vanligt i Uppsala. Sopmaskinerna gjorde de stora cykellederna lika sĂ€kra och farbara som pĂ„ sommaren. Ăven under snöandet dagen innan gick det att cykla till jobbet.
Om det Àr nÄgot den nuvarande politiska majoriteten lyckats med fullt ut Àr det vintercyklingen. Prioriterade leder Àr en strÄlande idé. Men den första vintern anvÀndes salt för att hÄlla dem rena, med rostiga drev och kedjor som följd. à ret dÀrpÄ gjordes en avvÀgning dÄ man i stÀllet satsade pÄ att sopa direkt efter att snön hade fallit. Det fungerade.
Det Àr helt rÀtt att satsa pÄ cykeln, för miljön, trafiksituationen, hÀlsan och Àven för Uppsalas attraktivitet som en av de frÀmsta cykelstÀderna. Sedan tillkommer projektet Vintercyklisten dÀr totalt 500 Uppsalabor fÄtt tillgÄng till utrustning (reflexer, montering och avmontering av dubbdÀck med mera) för att öka sÀkerheten och lÀra sig att cykla pÄ vintern. I Är ligger fokus pÄ studenterna.
NÀr man nÄgon gÄng har ett Àrende vid sidan av lederna pÄminns man hur det var att cykla pÄ vintern förr. Modden, spÄren, isen och de farliga situationerna nÀr man delar utrymme med bilar och gÄngtrafikanter. För en Uppsalacyklist Àr det bara att stanna till och lyfta pÄ hjÀlmen för en vÀl genomförd strategi och en god anvÀndning av skattepengarna.