Det stojas vid bordet hemma hos familjen Cejie i Norby. Katia och Johan Cejie fikar tillsammans med sönerna Niklas och Jesper, fem och sex år, i den mysigt barnfamiljstökiga villan. För många föräldrar är bil en förutsättning för att klara av storinköp, arbete och lämningar på dagis utan att allt för stor del av fritiden går förlorad. Men Katia och Johan Cejie valde att sälja sin. Det började som ett experiment.
– Jag är miljöintresserad och tänkte: Behöver man verkligen bil? Så vi funderade kring det i nästan ett år. När det var dags att köpa ny bil satte vi in pengarna för den gamla på ett konto och provade att leva utan, berättar Johan Cejie.

Förutsättningarna var ganska goda. Johan och Katia arbetar båda två i Uppsala och var inte några storanvändare av bilen. Bussförbindelserna är goda. Och eftersom barnen går i förskola i området där de bor kom de fram till att bilen egentligen bara var nödvändig när de behövde åka en längre sträcka för att handla, exempelvis till Boländerna.
– Det är klart att det ger en viss frihet att ha bil. Samtidigt är det skönt att slippa ångesten över att behöva köra in den för service, tanka, byta däck och städa den, säger Katia Cejie.
– Och frihetskänslan har ersatts av någonting annat. Man är ute mer, rör sig mer, upptäcker staden på ett annat sätt. Dessutom tänker man bättre på en cykel än i en bil. Man blir mer fokuserad, tillägger Johan Cejie.

De räknade på hur mycket bilägandet kostade och kom fram till att det rörde sig om cirka 2 000–3 000 kronor i månaden. Det har gett dem ekonomiskt utrymme att hyra bil eller att ta taxi om det skulle behövas. Och i stället för att ta bilen för att storhandla kan de nu beställa hemkörning av mat som de enkelt beställer via internet hemifrån. Dagligvaror som mjölk och bröd cyklar de enkelt och köper i närbutiken en knapp kilometer bort. Med cykelkärra är det lätt gjort.
– Vi har mer pengar över nu och det ger oss friheten att bara köpa hem prima mat och ekologiska varor, säger Johan Cejie.

Artikelbild

| Nu blir det till att cykla i stället. Billigare och hälsosammare.

Faktum är att familjens matkostnad har gått ned trots att de köper både dyrare mat och får den hemkörd eftersom impulsköpen av onödiga varor och godis har minskat sedan de börjat handla hemifrån. Har ni fått några reaktioner från omgivningen sedan ni sålde bilen?
– Ja, ganska starka reaktioner faktiskt. Jag tror att det kan upplevas som provocerande att inte ha en. Samhället är byggt på ett sätt att det ofta förutsätts att man har bil, säger Katia Cejie.
– Bilen är en statussymbol, och vissa människor utgår från att man har ekonomiska problem om man inte har någon. Men om det är känns viktigt med status kan man göra andra saker som imponerar i stället, menar Johan Cejie.

Lyxen att ha bil har ersatts med lyxigare mat och bättre livskvalitet. Familjen har 18 000 kronor mer per år att röra sig med som de kan lägga på sin båt, och när livet går lite långsammare lägger man märke till saker som förut svischade förbi utanför bilfönstret, menar de. Men familjen spar också den tid som tidigare tillbringats i matvarubutiker. Och Johan Cejie upplever att barnen mår bättre utan bil, att deras värld blivit större sedan de börjat cykla. Familjen Cejie har nu levt utan bil i åtta månader.

Kommer ni att skaffa bil igen i framtiden?
– Jag vet inte. Vad vi har bestämt får i alla fall inte drabba barnen. När de blir äldre kommer deras fritidsaktiviteter kanske förutsätta en bil, säger Katia Cejie som är gravid med deras tredje barn. Snart är det dags. Då blir det taxi in till Akademiska sjukhuset. Och de slipper besväret med att försöka hitta en ledig parkeringsplats.

 

Artikelbild

| Familjen Cejie tycker att de fått bättre livskvalitet på många andra plan sedan de sålt bilen. Katia och Johan med barnen Niklas och Jesper.