Far och son, Stig och Johan Larsson har ett stort samlarintresse gemensamt. Att hitta bilar och bildelar från 1900-talets början och sen renovera dem för att återfå sin forna glans.

I Stigs garage står blanka bilar på rad. Hans Scania-Vabis från 1917 ser ut som tagen från en scen i TV-serien Downton Abbey.

Och där bland övriga samlarobjekt, står även motorn som Johan och Stig hittade på en gårdsauktion i Kullbol-Rasbokil, nordöst om Uppsala.

Artikelbild

– Baserat på designen trodde vi först att det var en flygmotor, men med hjälp av gamla bilder förstod vi sen att det var en unik tävlingsmotor, berättar Stig.

Stig Larsson har länge samlat på äldre bilar och för sonen Johan har samlandet varit en naturlig del av uppväxten.

– Mina föräldrar alltid har samlat på saker, även om de haft olika inriktning. Och det har väckt ett brett intresse för historia, kultur och teknik hos mig. Att renovera gamla fordon kombinerar de intressena tillsammans med en möjlighet att skapa något bestående med händerna, säger han.

För en som inte är motorintresserad är det svårt att förstå det unika med den stora motorn i aluminium, gjutjärn och mässing i Stigs garage. Så för att se det Johan och Stig Larsson ser, tar de oss med till 1900-talets början. Där en 200 mil lång biltävling hölls genom Tyskland.

Artikelbild

– I biltävlingen Prinz Heinrich Fahrt såg bilföretagen sin chans att prova den senaste tekniken och mäta sig mot varandra. Vid tiden arbetade 34-åriga Ferdinand Porsche för det lilla österrikiska bilföretaget Austro-Daimler.

Porsche som hade misslyckats med att komma bland de tio främsta under 1909-års tävling, tog chansen att utnyttja reglementet till det yttersta när han designade sin tävlingsmotor till tävlingen 1910.

Artikelbild

– Porsche lär ha sagt att för att ta hem vinsten räcker det inte med att bygga en snabb och pålitlig bil. Du måste även utnyttja alla möjligheter tävlingsreglerna ger.

Tävlingsreglerna reglerade hur smal bilens kaross fick vara i ovankant, men däremot fanns det inga bestämmelser för bredden i nederkant.

Artikelbild

– Porsche ritade en kaross som var extremt smal nedtill, men tillräckligt bred i ovankant för att följa reglerna. Och det fick effekten att hans bilar fick mindre vindmotstånd och blev snabbare.

För att bevisa sin bils förträfflighet körde Porsche själv en av bilarna i tävlingen.

Artikelbild

– De andra tävlingsbilarna hade runt 20 hästkrafter och en topphastighet på 50-60km/h. Austro-Daimlers bilar hade 95 hästkrafter och en topphastighet på 140km/h. Inte undra på att de andra stora bilföretagen utklassades och Austro Daimler tog hem alla pallplatserna i startfältet med 127 deltagare, säger Johan Larsson.

Fram till första världskrigets utbrott tillverkade Austro Daimler en serie kopior av sin tävlingsbil som såldes till de allra rikaste. Idag finns endast fem kända exemplar av bilmodellen kvar. Och inte ens Porsche-muséet i Tyskland har en av dem.

Hur en av dessa exklusiva bilar hamnade i Rasbokil är okänt. Ett foto från 1917 visar hur ett chassi kommit in från ett krigsdrabbat Europa till en bilfirma i Helsingborg. Men sedan försvinner spåret.

– Vår motor är som en motorernas Rembrandt! Att ropa in den för 500 kronor på en lokal auktion var stort, säger Johan.

Johan Larsson som är maskiningenjör, återskapar delarna som fattas för hand. Ett tidskrävande arbete som tagit honom och Stig till både England och Tyskland där de mätt upp delar från tre av de andra bevarade bilarna.

– Utifrån originaldelarna har Johan gjort gjutmodeller och sen tillverkat exempelvis vattenpump, svänghjul, och halva vevhuset, berättar Stig.

En cylinder har de även lyckats byta till sig från Australien.

-Den kom från en bil som kraschat i en tävling på 20-talet och sen begravts på platsen.

Några vitala delar saknas fortfarande innan Johan och Stig Larson kan starta upp den 109-åriga förfadern till dagens moderna sportbilar. Så letandet fortsätter.

– Det är en tillfredställelse i att söka och slutligen finna det man samlar på. Att väcka liv i det sovande och få motorn att fungera igen och nå i mål med ett projekt av den här magnituden, vore en härlig känsla, säger Johan.

– Vi söker fortfarande efter resterna av bilen som grävdes ner i Australien. Kanske kan vi hitta dem och göra vår Porschemotor komplett, hoppas Stig Larsson.