Annonssamarbete med Mälardalstrafik

Ny biljett anpassad för dagens sätt att resa

Pandemin har förändrat synen på hur viktigt det är att vara på plats på jobbet. Många arbetsgivare har öppnat upp för att kombinera distansarbete hemifrån med att du reser in till jobbet 1–2 gånger i veckan. Mälardalstrafik har sett hur detta påverkat tågpendlarnas resmönster och lanserar nu en ny biljett, Movingo 5/30, för att möta kundernas behov.

Nu lanseras den nya biljetten Movingo 5/30 på sträckor som trafikeras av Mälartåg.

Nu lanseras den nya biljetten Movingo 5/30 på sträckor som trafikeras av Mälartåg.

Foto: Mälardalstrafik

Native2023-07-31 01:00
Detta är ett annonssamarbete.

– Vi har lyssnat på våra resenärer som efterfrågat ett mellanting mellan enkelbiljett och månadsbiljett. Därför lanserar vi Movingo 5/30 som innebär att du kan resa obegränsat på din valda sträcka med Mälartåg och omgivande lokaltrafik under fem valfria dygn under 30 dagar, säger Klas Bringert, pris- och produktstrateg på Mälardalstrafik.

Coronapandemins effekter på samhället var många. En bestående förändring är att allt fler ges möjlighet att jobba hemifrån. Många arbetsgivare har infört ett mer flexibelt upplägg där anställda växlar mellan att jobba hemifrån och på arbetsplatsen.

undefined
Med den nya biljetten kan resenärer spara upp till 150 kronor på en tur- och returresa.

Stockholm-Mälarregionen har ett rikt näringsliv och många lärosäten. Många pendlar med regionaltåg och annan kollektivtrafik över länsgränser till jobb och studier. Mälardalstrafik, som står bakom Mälartåg och periodbiljetten Movingo, har som uppdrag att utveckla kollektivtrafiken i regionen och erbjuda smidiga pendlingsmöjligheter så att fler ska välja att resa hållbart. För dem har det varit tydligt hur en del resenärers resmönster förändrats.

– Fler jobbar eller studerar hemifrån flera dagar i veckan. Detta innebär att det finns ett behov av en attraktiv biljett för den här målgruppen, säger Klas Bringert. 

Biljett för alla som reser 1–2 gånger i veckan 
Den nya Movingo 5/30-biljetten passar alla som reser 1–2 gånger i veckan, inte enbart för dig som pendlar till jobbet. Den kan även passa dig som har barnbarn i en annan stad eller för dig som pluggar på distans men har ett gäng fysiska föreläsningar i månaden. Jämfört med att köpa varje tågresa separat blir Movingo 5/30 snabbt mer prisvärd, inte minst eftersom även lokaltrafiken ingår utan extra kostnad. Det innebär att du kan spara upp till 150 kronor på en tur- och returresa Uppsala -Stockholm, inklusive resor med SL och UL.

undefined
– Fler jobbar eller studerar hemifrån flera dagar i veckan. Detta innebär att det finns ett behov av en attraktiv biljett för den här målgruppen, säger Klas Bringert.

– Vi hoppas även att den här biljetten ska locka fler resenärer att prova på Movingo som produkt, och upptäcka hur smart det är med en biljett som inkluderar lokaltrafik, säger Klas Bringert.

För många kommer dock Movingo periodbiljett 30 dagar fortfarande vara den smidigaste och mest prisvärda pendlarbiljetten – särskilt om du reser mer än 10 dagar under en månad. Men det behöver finnas alternativ för olika resenärers behov.

– För den rätta målgruppen kommer Movingo 5/30 passa som handen i handsken. Det ska bli väldigt spännande att se hur den tas emot, säger Klas Bringert.

Movingo 5/30-biljetten lanseras som en pilot fram till slutet på hösten och ska sedan utvärderas. Den gäller under pilotperioden på Mälartåg, men inte på SJ:s regionaltågsavgångar (se faktaruta).

Så fungerar Movingo 5/30

- Res obegränsat på din valda sträcka under fem valfria 24-timmarsperioder under 30 dagar

- Giltig på: Mälartåg, Trosabussen, SL:s lokaltrafik, Sörmlandstrafiken, UL, VL, Länstrafiken Örebro, Östgötatrafiken (Den valda sträckan avgör lokaltrafikgiltigheten)

- Ej giltig på: Tåg i Bergslagen, SJ Regional, SJ InterCity

- Köp biljetten digitalt i Movingo-appen eller via malartag.se/movingo

- Biljetten gäller för en person och kan inte flyttas från en mobil till en annan

Läs mer om Movingo 5/30 här: malartag.se/movingo5-30

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på UNT.