Utbudet av elektrifierade bilmodeller blir allt större, och du som står inför ett bilköp har idag en hel del parametrar att ta ställning till för att hitta rätt. För dig som är ute efter en ren elbil med avancerad teknik och som andas kvalitet i varenda detalj har en ny spelare sett dagens ljus – BMW iX.
– Det här är en större SUV-modell där man för första gången designat bilens insida före utsidan, vilket känns när man sätter sig i bilen, säger Jacob Smedeby, Product genius på Bavaria i Uppsala.
Att sätta sig i en iX är som att slå sig ned i ett modernt vardagsrum. Här är det gott om utrymme, interiören är utformad för att vara bekväm och det du ser i form av teknik och detaljer har en stilfull design. Stor del av teknikutrustning som högtalare och värmesystem är dock dolt, vilket ger ett minimalistiskt intryck. Konceptet kallas ”shy tech”, vilket innebär att den avancerade tekniken ska finnas men inte synas.
– Vi har varit vana vid luftfläktar, stols- och kanske rattvärme. Nu är hela värmesystemet inbyggt i paneler och liknande, så att du mer får känslan av infravärme. Du känner att det blir varmt, men upplever inte riktigt varifrån värmen kommer. Detsamma gäller högtalare som även de är inbyggda i bland annat paneler, dörrar och stolar. Du ser inte högtalarna, men är omgiven av ljudet de ger. Du kan till och med välja ett högtalarsystem som gör att du får en 4D-funktion med rörelse i ryggstödet, förklarar Jacob.
Shy tech är något man använt sig av även på bilens utsida. Grillen är som ett skyddsskal för teknik som radar och sensorer. Den är dessutom skapt med nanopartiklar för att få en självreparerande funktion.
– Skulle du exempelvis få ett stenskott på grillen kan den med hjälp av värme återskapa sig till ursprungligt skick, berättar Jacob.
En större del av bilens teknik är helt ny, men en del handlar om förbättringar av tidigare teknik, som exempelvis att spolarvätskan kommer direkt ur vindrutetorkarna.
– En förhållandevis enkel förbättring, men som gör stor skillnad jämfört med traditionella vindrutetorkare, menar Jacob.
Bilens glastak kan du välja om du vill ha helt klart eller frostat genom ett knapptryck.
– Väldigt användbart för att själv kunna reglera ljusinsläppet och känslan i bilen beroende på väder, säger Jacob.
Ytterligare något som ger särskild känsla i iX är att man lagt vikt vid att utveckla bilens elmotor så att den efterliknar de klassiska BMW-motorerna.
– Kör man en traditionell elbil kommer mycket kraft i början som sedan snabbt planar ut. I iX fall får du fortsatt kraft, förklarar Jacob.
I sin roll som Product genius hjälper Jacob ofta BMW-förare och köpare att få koll på funktionerna i sin bil för att kunna använda bilen på bästa sätt. Att just iX är en modell han redan nu fått lägga en hel del tid på att instruera om är inte särskilt förvånande.
– Det är så mycket teknik att bara få kännedom om att den finns där, och följaktligen lära sig hantera. En intressant sak är att den här bilen lär sig känna igen sin förares mönster. Så delar av tekniken, som rörelsekommandon och liknande, blir snabbt väldigt lätthanterlig, berättar han.
Något Jacob är extra stolt över i fråga om att jobba med just BMW är företagets hållbarhetsarbete, som enligt Jacob återspeglas i nya modellen iX som är så gott som helt återvinningsbar.
– Det handlar om ett kilo av 2,6 ton bil som inte går att återvinna, vilket är rätt fascinerande. Utöver det är inredningen bland annat gjord av återvunnen plast och återvunna fiskenät från havet. I läderklädseln på sätena finns inga kemikalier alls, och lädret i den här bilen är garvat med olivolja, berättar Jacob.
I stort har BMW fokus på att framtiden kommer vara elektronisk. Att i hela kedjan – från produktionsförhållanden till battericeller – ta fram batterier på ett hållbart sätt och se till att i så liten utsträckning som möjligt tära på naturens resurser.
– Med nya iX får du väldigt mycket ny teknik som är rolig att utforska och en körning och komfort utöver det vanliga. Förhoppningsvis får du också en god magkänsla på grund av att det finns ett gediget hållbarhetstänk bakom utvecklingen av bilen, summerar Jacob Smedeby avslutningsvis.