Foto: Särnmark Assistans
– När jag kontaktade Särnmark gjorde de hembesök hos mig för att lära känna mig och mina behov och intressen för att kunna rekrytera rätt personal. Det är viktigt att träffas i lugn och ro för att se till att allt stämmer. Man ska ha med sig att det är en väldigt stor process att byta, men det gick väldigt smidigt tack vare Särnmark. De skötte allt administrativt och jag behövde i princip bara skriva på avtalet, berättar Henrik.
Men annat var det när Henrik skulle flytta hemifrån vid 36 års ålder och ansökte om personlig assistans för första gången.
– Det var inte helt enkelt när man var grön på det, så jag gick till kommunen, för det kändes enklast, säger han.
Kommunen skötte Henriks assistans under de första närmare tio åren, men sedan "klantade de till det", som han själv säger utan att vilja gå in närmare på vad som hände. När han då ville byta assistansbolag fick han överraskande nog totalt avslag från Försäkringskassan, han skulle plötsligt inte få någon assistans alls, trots att han varit förlamad från bröstet och ned sedan födseln.
– De tyckte att jag kunde klara mig själv. Visst, jag är ganska rörlig och har jobbat heltid sedan jag var 19 år, men mitt ryggmärgsbråck gör att jag behöver komma upp och stå på kvällarna för att sträcka ut mig och då behöver jag ha någon hos mig, förklarar Henrik.
När vi pratar med Henrik är han på sitt jobb i växeln på ett taxibolag, och han förvarnar redan i början av samtalet om att han kommer vara tvungen att gå ifrån ibland för att svara i telefon. Han är glad och trevlig och när han svarar i växeln hörs det tydligt att han är som klippt och skuren för ett serviceyrke.
– En bil till sjukhuset och du ska vara där tio över tolv? Jadå, du hinner i tid, den kommer om några minuter!
Henrik kommer tillbaka till vårt samtal och berättar vidare: kommunen rev tack och lov upp Försäkringskassans beslut och Henrik valde först ett assistansbolag med bas i Stockholm. Han arbetsledde själv sina assistenter, men efter några år kände han att det vore bättre att ha sitt assistansbolag närmare till hands. Henrik, som i många år arbetat som ledare inom boccia och padel för personer med funktionsnedsättning, hade flera gånger kommit i kontakt med Särnmark Assistans, som har kontor i Malmö, och han kontaktade därför dem när det var dags att byta.
Åt Henrik sköter Särnmark all administration samt rekrytering, medan han själv fortsätter att arbetsleda sina assistenter.
– Jag är väldigt nöjd, vi är en liten grupp som sköter oss själva, men när jag behöver hjälp kan jag alltid nå personalen på kontoret i Malmö, det är jätteviktigt. Även om det inte påverkar vardagen tycker jag att det är en fördel att Särnmark, trots att de är stora, inte ägs av riskkapital. Mikael som grundade och äger Särnmark har själv en funktionsnedsättning. Han vet vad han själv vill ha av ett assistansbolag och det är en väldigt bra utgångspunkt, säger Henrik.
Cecilia Ekholm och Mikael Särnmark, grundare av Särnmark Assistans.
Innan vi rundar av vårt samtal med Henrik som har fler taxibeställningar på ingång passar vi på att fråga om vad som är viktigt att tänka på om man ska börja spela boccia och padel.
– Det finns de som spelar boccia och padel för att vinna, men för mig är det inte hela världen. Det viktigaste är det sociala, att man får tid till att umgås med gamla vänner och lära känna nya.