Annonssamarbete med Almi Företagspartner Uppsala

Uppsalaföretaget etablerar sig globalt: ”Vi satsar på kvalitet”

Kvalitet, höga ambitioner och en unik produkt. Rodby Innovation säljer specialbyggda och svensktillverkade rullband mot en global marknad. ”Våra produkter är tillverkade med högsta noggrannhet och skräddarsydda efter önskemål”, säger Thomas Öberg, säljare och installatör.

"Vi brinner för att erbjuda de bästa produkterna", säger Manfred Karlsson, till höger.

"Vi brinner för att erbjuda de bästa produkterna", säger Manfred Karlsson, till höger.

Foto: Rodby Innovation

Native2023-12-18 14:21
Detta är ett annonssamarbete.

Utanför Uppsala ligger företaget Rodby Innovation som tillverkar professionella rullband, träningsredskap som används av bland annat elitidrottare i Norge, Polen och Kina. Utvecklingen och produktionen har gått hand i hand i takt med tekniska förfiningar. 

– Vi brinner för att erbjuda de bästa produkterna. Att vara konkurrenskraftiga räknas inte bara i pris utan i kvalitet och leverans. Våra rullband är utvecklade och tillverkade i Sverige och byggda för att hålla, förklarar Thomas Öberg, säljare och installatör. 

undefined
Rodby Innovation tillverkar professionella rullband och träningsredskap som används av bland annat elitidrottare i Norge, Polen och Kina.

Företaget satsar på att skapa de bästa möjligheterna för att kunderna ska kunna göra exakta mätningar, upprepade gånger. Vad innebär det i praktiken?

– Många av våra kunder är elitidrottare inom exempelvis löpning, skating, cykling och skidåkning. Gemensamt har de ett stort behov för precision, de måste kunna träna effektivt och mäta hur resultaten skiljer sig åt. Med våra rullband garanteras att mätningen är densamma varje gång – och på så sätt kan de se sin utvecklingskurva. 

För att etablera sig mer globalt och nå nya kunder har Rodby Innovation bland annat tagit stöd av Almi Uppsala

undefined
Med våra rullband garanteras att mätningen är densamma varje gång – och på så sätt kan våra kunder, som ofta är elitidrottare, sin utvecklingskurva", berättar Thomas Öberg.

Hur har ni arbetat med Almi?

– Almi har varit ett bra stöd och en kontakt som vi haft som bollplank när det kommer till hur vi ska tänka med vår internationella satsning. De har ett stort nätverk och mycket kunskap inom områden som vi haft nytta av, förklarar Thomas. 

Han fortsätter:

– De har också hjälpt oss att undersöka den amerikanska marknaden genom ett universitet. Enligt den undersökningen så tränar och mäter de sin fysik lite annorlunda i USA, vilket vi dock tror kommer att ändra sig, men då visade undersökningen att efterfrågan inte var riktigt densamma där. 

Hittills så har det mesta av marknadsföringen skett genom att kunderna pratar med varandra, information och rekommendation sprids från företag till företag. Rodby ser en stor fördel i att erbjuda sina produkter globalt och från tillverkningen i Uppsala har rullbanden fraktats långa vägar. 

– Nu senast har vi haft en stor leverans till Kina och det kräver mycket logistik. Vi finns också i många europeiska länder och i Sverige förstås, men även i andra länder i Asien samt i Nord- och Sydamerika. Det är fortfarande en ganska nischad produkt, men i takt med att fler märker av resultaten får vi nya förfrågningar, förklarar Thomas.

undefined
För att etablera sig mer globalt och nå nya kunder har Rodby Innovation bland annat tagit stöd av Almis Smart tillväxt, ett projekt för hållbar tillväxt.

Vad är det roligaste med ert arbete?

– Att träffa engagerade människor och att följa kunderna från första kontakten till order, tillverkning och installation. Något som alltid gör oss både glada och stolta är när vi får positiv feedback och nöjda kunder, säger Thomas. 

Rodby Innovations 3 tips för tillväxt

  1. Satsa på kvalitet. Med konkurrenskraftiga produkter som håller, kan du lita på din produkt. Här kan man också lägga till vikten av miljömedvetenhet, undvik slit- och slängprodukter – miljöpåverkan är densamma oavsett kvaliteten, så satsa på en produkt som håller i längden. 
  2. Ta tiden att lägga en stabil grund. Utveckling tar tid och det är en långsiktig investering värd att satsa på. Vi skulle inte hinna med reparationer och massor av underhållsarbete, vi producerar och installerar en gång och ser till att det fungerar från start. 
  3. Tro på produkten. För att nå framgång måste du tro på produkten du erbjuder. Om du har en unik och kvalitativ produkt så är det enklare att sälja den, kunderna märker om det är något som inte stämmer, så våga vara stolt över det du erbjuder om det är en bra sak. 
Läs mer

Vill du veta hur ditt bolag kan växa internationellt?

Detta är ett exempel på företag som Almi jobbat med Framgångslyftet som är ett affärsutvecklingsprojekt i Östra Mellansverige med fokus på att förbättra de små och medelstora företagens hållbara tillväxt och konkurrenskraft. I projektet ska fler företag dra nytta av regionens prioriterade områden för smart specialisering samt utveckla förmåga till omställning, förnyelse och förändringsledning. Detta i effektiv samverkan med och utveckling av omgivande stödsystem. Projektet finansieras av Almi, Region Uppsala och Europeiska regionala utvecklingsfonden.

Vill du veta mer om Almi och deras arbete? Klicka här: https://www.almi.se/uppsala

Vill du få inspiration och erfarenheter från fler företag i regionen? Ta del av Uppsala International Business Week och lyssna på Altris, Nitrocapt, First Solar (f.d. Evolar), EKO Grönovation och Scaleout Systems. Veckan innehåller även omvärldsbevakning med chefsekonomerna Annika Winsth, Lena Sellgren och Michael Grahn samt kring AI och mycket mer. Anmäl här 

https://www.trippus.net/UIBW2024-digital

Är du intresserad av att veta mer om internationalisering, kontakta Linus Andersson: linus.andersson@almi.se

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på UNT.