I vackra Ulleråker i Uppsala har VMAR sitt luftiga och ljusa kontor. Här finns en bred kompetens – man bistår lokala och rikstäckande bolag med traditionell IT-support samt med datacenter-tjänster – det vill säga servrar, lagring och tillgänglighet av data. I takt med att många bolag blir alltmer beroende av fungerande och smidiga IT-system har VMAR kunnat växa – ryktet om kompetensen har spridit sig.
– Vi har egentligen inte gjort någon reklam tidigare. Alla våra kunder har vi fått in via rekommendationer, säger Fredrik, som var med och grundade VMAR 2015.
Frågor rörande hur data lagras har kommit alltmer i fokus de senaste åren, och är av yttersta vikt för många verksamheter, hur tråkigt och ointressant det än må låta.
– Det finns mycket att fundera på, men det vi brukar säga är att man måste ha kontroll på sin data. Finns det tillgänglig och säkert lagrad när du behöver den? Finns den någon att kontakta om du har problem? Idag använder de flesta blågula bolag molntjänster från amerikanska storbolag. Vad många inte vet är att allt som läggs där närsomhelst kan begäras ut av amerikanska myndigheter, utan din vetskap. Har du inga känsliga uppgifter där kanske det inte är hela världen. Men för många bolag är det viktigt att känna till att det kan gå till så, säger Fredrik.
Ännu mer besvärande kan läget bli om er IT-miljö plötsligt sluta fungera. Dagligen rapporteras det om att stora sajter och tjänster som ligger nere, och om olika dataintrång.
– Risken för en ännu större konflikt i Europa och världen finns där idag, tyvärr. Om det blir så kan många IT-miljöer påverkas över en natt. Man måste ställa sig frågan: ”Om vi blir av med vårt IT-stöd, kan verksamheten fortfarande bedrivas?” Om svaret är nej, då måste man fundera. Var finns applikationerna vår verksamhet är beroende av? Var lagras vår data?
VMAR har en gedigen erfarenhet av IT-säkerhet och datalagring. Det finns olika lösningar beroende på företagets behov – i vissa fall kan data lagras i moln, i andra fall kan data behöva lagras lokalt. Ibland kan båda varianterna med fördel användas samtidigt – en så kallad hybridlösning. Det viktiga är att lösningen är säker och genomtänkt.
Under VMARs första år arbetade man enbart med rena datacenter-tjänster. Men de senaste åren har traditionell IT-support blivit en stor del av verksamheten. Fredrik, som själv har 30 års erfarenhet från IT-branschen, är stolt över den service man levererar.
– Tyvärr är det så att IT-support haft ett väldigt dåligt rykte, och vi har jobbat stenhårt för att våra kunder ska få en annan upplevelse. Oavsett vad det handlar om är man välkommen att ringa eller mejl oss, och man kan räkna med personlig återkoppling inom en timme. Ofta handlar det om att någon medarbetare inte kan logga in på sin dator, eller en applikation som inte fungerar. Eller så kanske nätverksuppkopplingen strular. Kontakta oss så löser vi det, säger han.
Att lägga ut sin IT-support på ett lokalt bolag som VMAR har många uppsidor.
– Vi är snabba, pratar svenska och har en kompetens som skulle motsvara en väldigt stor IT-avdelning. Ofta blir det en kostnadseffektiv lösning att lägga ut IT-supporten, men jag tror inte alls på det här med utländska callcenter som många använt sig av. Med VMAR får du dessutom rådgivning kring din IT-säkerhet och lagring, så att ha en lokal kompetent partner har många fördelar, säger Fredrik.
Slipp strul och huvudvärk
– Vi fakturerar inte heller per timme. Är man kund hos oss så kan man ringa oss hur många gånger som helst. Det finns få saker som är så frustrerande för medarbetare som när det är IT-strul. Att lägga ansvaret på oss medför mindre problem för personalen, mer tid över till kärnverksamheten och en ökad effektivisering, säger han.
Så – vill du ha IT-support i toppklass, eller behöver säkerställa tillgänglig och säker datalagring i Sverige – hör av dig till VMAR.