Instagramkonto ska locka fler kvinnor

Industrin Stora Enso satsar nu på att få fler kvinnor till arbetsplatsen. I dagsläget är 12 procent av de anställda kvinnor.

Lisa Hjälm har jobbat på Stora Enso i 1,5 år.

Lisa Hjälm har jobbat på Stora Enso i 1,5 år.

Foto: Hanna Brolund

Älvkarleby kommun2019-11-14 09:00

–Jag upplever att det som kvinna är mer tabu att jobba inom industrin, det är gamla föreställningar om att man inte klarar av jobbet, säger Lisa Hjälm, dagopperatör på Stora Enso.

Lisa Hjälm har i slutet av oktober månad skött Stora Ensos officiella instagramkonto, hon har varit så kallad ”Instagrammer of the week”. Följarna har fått följa med Hjälm i hennes dagliga arbete.
– Jag vill visa hur det är att som kvinna jobba ute i processen. Det känns viktigt att få synas utåt i ett mansdominerat arbete, jag vill visa att vi också kan, säger hon.

Bilden av att yrket är tungt och smutsigt tror Lisa Hjälm är en faktor till att få kvinnor jobbar inom industrin. En föreställning som hon vill dementera.
– Det är inte svårare för mig som kvinna att göra jobbet än det är för en man. Förut var det ju mannen som jobbade inom industrin och kvinnan som tog hand om barnen men nu finns det ingenting som säger att det inte kan vara tvärtom.

Lisa Hjälm är en av de unga kvinnor som ska vara "Instagrammer of the week". Det är en del av Stora Ensos satsning på att få in fler kvinnor i industrin, berättar Maria Knuts som är kommunikationsansvarig på Stora Enso. Ojämn könsfördelning är ett branschproblem inom industrin, något som på senare år har uppmärksammats av ett flertal företag och fackförbund.

Hur ser ert arbete för att få in fler kvinnor ut?
– Vi försöker att visa fler av våra kvinnliga anställda utåt med förhoppningen att locka fler tjejer. Instagram är ett exempel men även öppet hus för skolor, säger Maria Knuts.

Har ni sett några resultat av satsningen?
– Vi kan se en svag uppgång av antalet kvinnliga sökande på våra tjänster. Om vi tidigare inte hade några sökande på en tjänst har vi kanske fem sökande idag. Vi kan även se att fler tjejer intresserar sig för vår verksamhet på öppet hus för skolor, säger hon.

När man nyligen anställde skiftledare på Stora Enso bestämdes det att minst två av sex skulle vara kvinnor. Resultatet blev ett upplevt trevligare arbetsklimat, och även minskad machokultur, ett problem som finns inom branschen, menar Knuts. 

Även Lisa Hjälm vittnar om machokulturen inom branschen men hon upplever att det börjar bli bättre.
– Jag känns som att det blir mer jämnställt generellt, jag ser ljust på framtiden. Ju fler kvinnor som syns desto fler kvinnor kommer inspireras till att jobba inom industrin, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!