Avskaffad flygskatt kan skapa fler jobb pÄ Arlanda

Mer utslĂ€pp eller nödvĂ€ndigt för Sveriges ekonomi? Meningarna gĂ„r starkt isĂ€r om den slopade flygskatten. "Om flygresorna blir billigare dĂ„ konsumeras fler flygresor", sĂ€ger Jonas Åkerman, forskare pĂ„ KTH.

Fredrik KÀmpfe, anser att flygskatten har minskat svensk konkurrenskraft samtidigt som den inte har nÄgon effekt pÄ flygets omstÀllning.

Fredrik KÀmpfe, anser att flygskatten har minskat svensk konkurrenskraft samtidigt som den inte har nÄgon effekt pÄ flygets omstÀllning.

Foto: TT

Arlanda2024-09-05 11:10

Nyheten i korthet

  • Den svenska regeringen meddelade pĂ„ tisdagen att de ska avskaffa flygskatten frĂ„n 1 juli nĂ€sta Ă„r. Detta kan skapa fler jobb pĂ„ Arlanda och vara positivt för Sveriges ekonomi, enligt föresprĂ„kare inom flygbranschen.
  • Swedavia, som Ă€ger och driver svenska flygplatser, vĂ€lkomnar beslutet och tror att det kan leda till ökad konkurrenskraft och mer pengar för klimatomstĂ€llning inom branschen.
  • Beslutet har ocksĂ„ mötts av kritik. Forskare Jonas Åkerman vid KTH menar att skatten bör vara kvar tills andra sĂ€tt att reglera utslĂ€ppen Ă€r pĂ„ plats, dĂ„ han tror att koldioxidutslĂ€ppen frĂ„n flyget kommer att öka nĂ€r skatten tas bort.

Under tisdagen meddelade regeringen att de ska avskaffa flygskatten 1 juli nÀsta Är. Det hÀr kan skapa fler jobb pÄ Arlanda och vara positivt för hela Sveriges ekonomi. Det tror flygbranschens föresprÄkare om beslutet.

– Ja, det hĂ€r och att regeringen vill satsa pĂ„ Arlanda, ger nog Arlanda bĂ€ttre förutsĂ€ttningar att konkurrera med andra flygplatser, sĂ€ger Fredrik KĂ€mpfe, branschchef pĂ„ Transportföretagen flyg.

Han Ă€r mycket positiv till regeringens beslut om att slopa flygskatten. 

– Den har i vĂ„ra ögon aldrig varit ett lĂ€mpligt styrmedel för flygets omstĂ€llning. DĂ€remot ser vi Ă€ven bland annat i rapporter frĂ„n Trafikverket och Transportstyrelsen att skatten har pĂ„verkat den svenska flygmarknadens- och Sveriges konkurrenskraft negativt, sĂ€ger Fredrik KĂ€mpfe.

Trots sommarens trafikökning pĂ„ Arlanda sĂ„ ligger svenskt flyg lĂ„ngt efter i tillgĂ€nglighet jĂ€mfört med andra flygplatser i Europa. I en undersökning frĂ„n ACI (flygplatsernas branschorganisation) hamnar Sverige pĂ„ plats 30 av 32 undersökta lĂ€nder i Europa vad gĂ€ller möjligheter att ta sig med flyget till olika platser i vĂ€rlden. 

undefined
Charlotte Ljunggren hoppas att omstÀllningen av flyget nu ska ta fart.

Även Swedavia vĂ€lkomnar beskedet att flygbolagen snart slipper betala 1,8 miljarder kronor per Ă„r i flygskatt.

– Redan nĂ€r skatten infördes sĂ„ tyckte vi att den slog fel. Den slĂ„r blint, det spelar ingen roll vad flygbolagen har i sina tankar. Det blev ingen miljöstyrning överhuvudtaget, sĂ€ger Swedavias marknadsdirektör Charlotte Ljunggren.

Hon uppger flera förklaringar till att svenskt flyg har haft svÄrt att komma tillbaka efter pandemin.

– Flygskatten har varit en del, men Ă€ven konjunkturen och den svaga svenska kronan har spelat in. För oss Ă€r det hĂ€r ett jĂ€ttepositivt besked som ger ökad konkurrenskraft.

PÄ frÄgan om flygbolagen kommer sÀnka biljettpriserna eller satsa pengarna pÄ att minska koldioxidutslÀppen, hÀnvisar hon till flygbolagen sjÀlva.

– KlimatomstĂ€llningen inom branschen Ă€r absolut nödvĂ€ndig och det hĂ€r skapar möjligheter att pengar gĂ„r till omstĂ€llningen. Flyget stĂ„r inför stora kostnader. Det behövs pengar till forskning, ny teknik, nya flygplan med mera. Och vi som flygplatshĂ„llare behöver sĂ€kerstĂ€lla att vi kan ta emot nya drivmedel som el, vĂ€tgas och biobrĂ€nsle.

Hon tycker att det ser lovande ut för Sverige som ligger i framkant och dÀr oljebolag i dagarna pÄ kommersiell basis har börjat producera ett miljövÀnligare flygbrÀnsle (Saf).

– Det Ă€r ju ocksĂ„ sĂ„dant som ger fler jobb, om vi kan vara föregĂ„ngare inom att stĂ€lla om flyget, sĂ€ger Charlotte Ljunggren.

Samtidigt Ă€r hon positiv till att EU-reglerna görs om, Ă€ven om den svenska flygbranschen har ett mer ambitiöst/snabbare mĂ„l att anvĂ€nda bioflygbrĂ€nsle Ă€n vad EU:s skĂ€rpta regler kommer att ge.  

– Men det kommer leda till en omstĂ€llning i branschen i och med att de stĂ€ller krav pĂ„ inblandning, sĂ€ger Charlotte Ljunggren.

Fredrik KÀmpfe tror ocksÄ pÄ det nya systemet dÀr alla flygbolag i EU fÄr samma regler.

– Det bĂ€sta sĂ€ttet just nu att se till att utslĂ€ppsökningen uteblir, Ă€r att börja flyga pĂ„ mer hĂ„llbart brĂ€nsle. DĂ„ kommer vi ifrĂ„n kopplingen att ökat flyg kommer ge ökade utslĂ€pp. Precis som stadsbussarna vi Ă„ker med tankas med HVO, sĂ„ kan vi börja tanka flygen med hĂ„llbart flygbrĂ€nsle, sĂ€ger han.

undefined
FlygresenÀrer köar i terminal 5 pÄ Arlanda flygplats. I framtiden kan det bli fler som flyger. Samtidigt hoppas Swedavia pÄ att utslÀppen kan minskas med ny teknik.

Samtidigt har flera remissinstanser varit kritiska mot ett slopande av flygskatten. Jonas Åkerman, forskningsledare för strategiska hĂ„llbarhetsstudier vid KTH, anser att det vore bĂ€ttre om skatten Ă€r kvar tills andra sĂ€tt att reglera utslĂ€ppen har kommit pĂ„ plats.

PÄ frÄgan om flygbolagen nu kommer sÀnka biljettpriserna, i stÀllet för att satsa pengarna pÄ mer biobrÀnsle och ny teknik, svarar han sÄ hÀr:

– Ja, det Ă€r ju en vĂ€ldigt konkurrensutsatt bransch, sĂ„ det mesta talar för att flygbolagen kommer att bli tvingade att sĂ€nka biljettpriserna nĂ€r alla bolag slipper den hĂ€r skatten. EU:s kvotplikt att tanka 6 procent biobrĂ€nsle mĂ„ste de leva upp till, men det Ă€r för lite. Det kommer inte bli nĂ„gon skillnad att tala om.

Att den svenska flygbranschen har högre stÀllda mÄl Àn EU:s och att Swedavia satsar 40 miljoner kronor per Är pÄ att till viss del ersÀtta flygbolag som vÀljer det mer miljövÀnliga brÀnslet, tror han inte kommer ha nÄgon större verkan.

– Nej, det Ă€r inte mycket som tyder pĂ„ det. I och med att de alternativa brĂ€nslena Ă€r mellan tvĂ„ och fem gĂ„nger dyrare och i och med en tuff konkurrens, sĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt svĂ„rt att se att nĂ„got flygbolag skulle gĂ„ före.

undefined
Jonas Åkerman befarar att utslĂ€ppen frĂ„n flyget nu kommer öka nĂ€r flygskatten tas bort och biljettpriserna kanske sĂ€nks.

Flygskatten har kritiserats eftersom pengarna gick till statens kassa, inte till omstÀllningen av flyget.

Vad gör flygskatten för nytta för omstÀllningen?

– Den Ă€r inte direkt kopplad till utslĂ€ppen. Men om flygresorna blir billigare, dĂ„ konsumeras fler flygresor, sĂ„ indirekt gör skatten nytta, sĂ€ger Jonas Åkerman som anser att koldioxidutslĂ€ppen frĂ„n flyget kommer att öka.

– Ja, utslĂ€ppen ökar eftersom det kommer vara billigare att flyga nĂ€r flygskatten tas bort. Sedan blir det ocksĂ„ en symbolisk effekt. NĂ€r skatten slopas ger det en signal till medborgarna om att de inte behöver bry sig om flygets utslĂ€pp, utan att det bara Ă€r att köra pĂ„. Det behövs bĂ„de flygskatter och EU:s nya system för att utslĂ€ppen frĂ„n flyget inte ska öka. Kvotplikten fasas in otroligt lĂ„ngsamt. Om sex Ă„r har man fortfarande 94 procent fossilt i systemet. DĂ€rför behövs Ă€ven en flygskatt innan det styrmedlet börjar verka ordentligt, sĂ€ger Jonas Åkerman.

Betalar för utslÀpp

I dag betalar flyget för utslĂ€pp - de köper sĂ„ kallade utslĂ€ppsrĂ€tter och 2026 ska flyget i EU betala för 100 procent av sina koldioxidutslĂ€pp. FrĂ„n 2025 införs Ă€ven en plikt att ha 2 procent biobrĂ€nsle i tanken. 2030 höjs den andelen till  6 procent och Ă„r 2050 ska andelen biobrĂ€nsle vara uppe i 70 procent.

I augusti har utrikesresandet frÄn Arlanda ökat jÀmfört med augusti i fjol. Inrikesflyget fortsÀtter att minska. Totalt var antalet resenÀrer pÄ Arlanda i augusti uppe i 91 procent av trafiken före pandemin.

Flyget stĂ„r i Sverige för ett ungefĂ€r lika stort koldioxidutslĂ€pp som allt vĂ„rt bilĂ„kande. (KĂ€lla: Konsumentverket) ÅtgĂ€rderna som finns i dag rĂ€cker inte till för att motverka effekterna pĂ„ utslĂ€ppen av det ökande flygandet.

Regeringens och flygbranschens mÄl Àr att inrikesflyget ska vara fossilfritt Är 2030.

2045 ska Àven all utrikestrafik frÄn svenska flygplatser vara fossilfritt.

För att nÄ mÄlen arbetas det med energieffektivisering i nya flygplan, fossilfria brÀnslen, vÀtgasflyg och el-flyg.

I Sverige finns i dag ett flygbrÀnsle (Saf) som minskar de fossila utslÀppen med 80 procent. Men Àn sÄ lÀnge Àr det bara tillÄtet att blanda i 50 procent av detta brÀnsle i flygtankarna. BrÀnslet Àr ocksÄ dyrare Àn vanligt flygfotogen.

UtslĂ€ppen per flygpassagerare har minskat över tid, mest tack vare en förnyad flygplansflotta. Men pĂ„ grund av ett ökat flygresande förvĂ€ntas utrikesflygets utslĂ€pp öka 4 procent fram till Ă„r 2030, enligt Transportstyrelsen. 

Karta: Arlanda (ARN)
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!