Sista landningen med gamla flygplanet: "Som en begravning"

Häromdagen landade ett militärt jetplan på Arlanda för sista gången. Men flygplanet ska i framtiden kunna köras av allmänheten – på marken.

Fredrik Muchler provflygare på Saab flög SK60 för sista gången innan den ska användas som flygsimulator på Arlanda.

Fredrik Muchler provflygare på Saab flög SK60 för sista gången innan den ska användas som flygsimulator på Arlanda.

Foto: Maria Lindblom

Arlanda2024-08-21 16:30

Nyheten i korthet

  • Ett militärt jetplan, SK60/Saab 105, landade på Arlanda flygplats på tisdagen efter att ha utfört sina sista flygningar för svenska Försvarsmakten.
  • Flygplanet kommer att användas som flygsimulator av allmänheten på det privata initiativet Flygstridsskolan som ligger intill Arlanda.
  • Överstelöjtnant Claes Bernander, chef för militärens flygutbildning, hoppas att flygsimulatorer kan locka fler till pilotyrket. Han är glad att 20 av Försvarsmaktens flygplan nu kan doneras till museer och flygflottiljer.

Planet som är av modellen SK60/Saab 105 har nu gjort sina sista flygningar åt den svenska försvarsmakten. Bakgrunden till att det flögs till Arlanda är att kärran snart ska användas som flygsimulator för allmänheten på det privata flygsimulatorcentret Flygstridsskolan som ligger intill flygplatsen.

– Flygplanstypen har under nästan 60 år varit ryggraden i Flygvapnet. Alla stridspiloter på F16 i Uppsala har exempelvis gjort sin grundutbildning på den här modellen, berättar Mats Karlsson, en av grundarna till Flygstridsskolan på Arlanda.

undefined
Stellan Hilmerby, tidigare bland annat SAS-pilot, visar ny VR-teknik som bland annat används i planen på Flygstridsskolan på Arlanda. Glasögonen lurar hjärnan att tro att du befinner dig i de händelser som utspelar sig på skärmarna i glasögonen
undefined
Mats Karlsson en av grundarna av Flygstridsskolan på Arlanda som har både civila och militära flygplan och helikoptrar i sin hangar.
undefined
Planet bogserades in till hangaren efter att det hade landat på Arlanda.

På Arlanda var överlämningen en känslomässig händelse för de före detta stridspiloter som tog emot Saabs provflygare Fredrik Muchler när han landade. Planet bogserades sista biten in till hangarerna.

undefined
Fredrik Muchler provflygare på Saab flög SK60 för sista gången innan den ska användas som flygsimulator på Arlanda.

På plats fanns också överstelöjtnant Claes Bernander, chef för militärens flygutbildning på F16 i Uppsala. Han är positivt inställd till Flygstridsskolan och glad åt att 20 av Försvarsmaktens flygplan nu kan skänkas till museer och flygflottiljer som i sin tur kan låna ut planen till exempelvis Flygstridsskolan. I förlängningen tror han att flygsimulatorer och liknande kanske kan locka fler till pilotyrket.

undefined
Claes Bernander, överstelöjtnant på F16 i Uppsala, berättar att från nästa sommar kommer alla nya stridspiloter att utbildas både i Linköping och i Italien.
undefined
Före detta stridspiloterna Lars-Olov Lönn och Björn Zacharoff med pilot och överstelöjtnant Claes Bernander i mitten.

Från nästa sommar blir det stora förändringar för den som vill bli stridspilot inom Försvarsmakten.

– Först kommer de utbildas ett år i Linköping och sedan 1,5 år i Italien. Systemet med SK60 var dags att förnya. Vi har för få instruktörer i Sverige och i Italien fanns en möjlighet att utbilda i ett alldeles nytt flygsystem som är mer likt JAS Gripen, säger Claes Bernander.

undefined
Ett plan av modellen SK60 har flugits till Arlanda för att bli miljö åt flygning med VR-glasögon och flygsimulator i planet.

Björn Zacharoff, tidigare stridspilot och chef vid F16:s helikopterdivision i Uppsala, är en av de pensionerade piloter som fungerar som instruktörer i de flygplan och helikoptersimulatorer som man kan ”flyga” på Flygstridsskolan vid Arlanda, utan att lyfta från marken.

– Det som händer i dag är lite sorgligt. Det känns som en liten begravning att se planet landa för sista gången. Samtidigt som det ju blir en bra fortsättning när allmänheten får tillgång till planet. Det blir kul, säger Björn Zacharoff.

undefined
Före detta stridspiloterna Lars-Olov Lönn och Björn Zacharoff är nu instruktörer på Flygstridsskolan på Arlanda.

Han tycker att det är bra att flera SK60 ska sparas.

– Ja, vi hade så mycket nytta av den här modellen under så många år och den var lättflugen. På flottiljen i Uppsala flög vi SK60 varje dag. Varje morgon flög vi väderspaning. Det användes förutom som skolflyg, även som målflyg, som lättattackplan och till transporter.

Karta: Arlanda (ARN)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!