Planet som är av modellen SK60/Saab 105 har nu gjort sina sista flygningar åt den svenska försvarsmakten. Bakgrunden till att det flögs till Arlanda är att kärran snart ska användas som flygsimulator för allmänheten på det privata flygsimulatorcentret Flygstridsskolan som ligger intill flygplatsen.
– Flygplanstypen har under nästan 60 år varit ryggraden i Flygvapnet. Alla stridspiloter på F16 i Uppsala har exempelvis gjort sin grundutbildning på den här modellen, berättar Mats Karlsson, en av grundarna till Flygstridsskolan på Arlanda.
På Arlanda var överlämningen en känslomässig händelse för de före detta stridspiloter som tog emot Saabs provflygare Fredrik Muchler när han landade. Planet bogserades sista biten in till hangarerna.
På plats fanns också överstelöjtnant Claes Bernander, chef för militärens flygutbildning på F16 i Uppsala. Han är positivt inställd till Flygstridsskolan och glad åt att 20 av Försvarsmaktens flygplan nu kan skänkas till museer och flygflottiljer som i sin tur kan låna ut planen till exempelvis Flygstridsskolan. I förlängningen tror han att flygsimulatorer och liknande kanske kan locka fler till pilotyrket.
Från nästa sommar blir det stora förändringar för den som vill bli stridspilot inom Försvarsmakten.
– Först kommer de utbildas ett år i Linköping och sedan 1,5 år i Italien. Systemet med SK60 var dags att förnya. Vi har för få instruktörer i Sverige och i Italien fanns en möjlighet att utbilda i ett alldeles nytt flygsystem som är mer likt JAS Gripen, säger Claes Bernander.
Björn Zacharoff, tidigare stridspilot och chef vid F16:s helikopterdivision i Uppsala, är en av de pensionerade piloter som fungerar som instruktörer i de flygplan och helikoptersimulatorer som man kan ”flyga” på Flygstridsskolan vid Arlanda, utan att lyfta från marken.
– Det som händer i dag är lite sorgligt. Det känns som en liten begravning att se planet landa för sista gången. Samtidigt som det ju blir en bra fortsättning när allmänheten får tillgång till planet. Det blir kul, säger Björn Zacharoff.
Han tycker att det är bra att flera SK60 ska sparas.
– Ja, vi hade så mycket nytta av den här modellen under så många år och den var lättflugen. På flottiljen i Uppsala flög vi SK60 varje dag. Varje morgon flög vi väderspaning. Det användes förutom som skolflyg, även som målflyg, som lättattackplan och till transporter.