Hyllar förslaget att hög avgift ska bort: "Varit en bromskloss"

Det är tummen upp hos Region Uppsala för förslaget att ta bort den höga stationsavgiften när man åker tåg mellan Uppsala och Arlanda.
– Som det är i dag bromsar den kollektivtrafiken, säger regionrådet Jenny Lundström (MP).

Mälartåg och SL-pendeln går mellan Uppsala och Arlanda. I dag kostar det 147 kronor i passageavgift om man vill stiga av på Arlanda med tåget.

Mälartåg och SL-pendeln går mellan Uppsala och Arlanda. I dag kostar det 147 kronor i passageavgift om man vill stiga av på Arlanda med tåget.

Foto: Kjell Sjöberg

Arlanda2025-06-06 16:30

Den Arlandautredning som redovisats av utredaren Peter Norman kan komma att ha effekter på Uppsalabors resande i framtiden. Ett av 80 förslag i utredningen handlar om att ta bort den passageavgift som man betalar när man tar tåget från Uppsala till Arlanda.

Arlandasamordnaren Peter Norman vill ta bort stationsavgiften när man åker pendeltåg till Arlanda flygplats. Han vill även bygga ut plattformen för att göra plats för flera tåg samtidigt.
Arlandasamordnaren Peter Norman vill ta bort stationsavgiften när man åker pendeltåg till Arlanda flygplats. Han vill även bygga ut plattformen för att göra plats för flera tåg samtidigt.

Den ligger i dag på 147 kronor. Åker man SL eller UL:s pendeltåg tillkommer ett biljettpris på 39 kronor – alltså totalt 186 kronor. Utan passageavgiften skulle kostnaden för pendeltåget sluta på 39 kronor från Uppsala till Arlanda.

Jenny Lundström, regionråd i Region Uppsala, hyllar Peter Normans förslag om att slopa avgiften.

– Den är en broms för kollektivtrafiken till och från Arlanda. Den är verkligen inte något som ska höra hemma i det kollektiva resandet.

Hon förklarar att frågan funnits på dagordningen hos Region Uppsala en längre tid.

– Den är en ständigt återkommande fråga som vi drivit så fort vi haft möjlighet i olika instanser. Men det kan också bli en utmaning att hitta en lösning på frågan.

Den avgift som tas ut i dag bygger på ett avtal med företaget A-Train som arrenderar Arlandabanan av staten. Pendeltågen från Uppsala använder sig av Arlandabanan för att ta sig till Arlanda.

– Vi vill att regeringen tillsätter en utredare som förhandlar bland annat avgiften med A-Train, sa Peter Norman då han presenterade sin utredning tidigare i veckan.

Jenny Lundström (MP) är regionråd i Region Uppsala. Hon välkomnar flera av de förslag som Arlandasamordnaren Peter Norman lagt fram. Bland annat det om borttagen stationsavgift liksom en upprustning av järnvägsspåren.
Jenny Lundström (MP) är regionråd i Region Uppsala. Hon välkomnar flera av de förslag som Arlandasamordnaren Peter Norman lagt fram. Bland annat det om borttagen stationsavgift liksom en upprustning av järnvägsspåren.

Buss till Arlanda är ett annat alternativ. Den resan kostar i dag 117 kronor.

Om tågens passageavgift till Arlanda tas bort, vilka konsekvenser kan detta få för busstrafiken?

– Vi kommer att se en ökad pendeltågstrafik, men det kommer inte att ske i morgon. Det kan ta lång tid innan stationsavgiften är borttagen. Detta ligger hos regeringen nu som ska tillsätta en utredare. Ju förr desto bättre. Men det är hela tiden behovet av olika transportalternativ som styr vår verksamhet, säger Jenny Lundström.

Utredningen har sin utgångspunkt i att resandet till och från Arlanda kommer att öka från 23 till 40 miljoner resenärer fram till 2040. Till det finns även bedömningar att trafiken på E4:an kommer att öka rejält de närmaste årtiondena, vilket utredningen menar skulle kunna hjälpas av ökad tågtrafik.

Arlandasamordnaren Peter Norman (M) presenterar sin utredning om stärkt konkurrenskraft för Arlanda flygplats tillsammans med infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) tidigare i veckan.
Arlandasamordnaren Peter Norman (M) presenterar sin utredning om stärkt konkurrenskraft för Arlanda flygplats tillsammans med infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) tidigare i veckan.

Utredningen lyfter också frågan om bygget av fyrspåret och behoven av ökat järnvägsunderhåll.

– Även om våra Mälartåg rullar på bra i dag finns det problem, och underhållet av spåren behöver öka, säger Jenny Lundström.

Ett annat förslag är ökad turtäthet med flera dagliga avgångar mellan Uppsala och Arlanda. I dag är det huvudsakligen pendeltågsavgångar varje halvtimme som gäller.

Hur många avgångar kan vi komma att se i framtiden?

– I våra perspektivplaner för 2030 till 2050 finns kvartstrafik för pendeltågen med. Vi har diskuterat detta tidigare också. Men allt handlar om att matcha resandebehoven. Vi vet att regionerna Uppsala och Stockholm växer vilket innebär att resandet kommer att öka. Vi kommer i framtiden att få en ny station i Bergsbrunna som även den kommer att påverka resandet, säger Jenny Lundström.

I utredningen finns också förslaget att fjärrtåg från Malmö och Göteborg i framtiden inte ska stanna i Stockholm utan gå till Uppsala, via Arlanda.

– Det innebär en ökad tågtrafik som också innebär en ökad efterfrågan på depåplatser. Vi har gjort ett markinköp i Fullerö utanför Storvreta för att bygga en ny depå. Mellan turerna kan tågen söderifrån parkeras i Fullerö och tas om hand och städas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!