Konkursen som var ett faktum för en tid sedan innebär att den stora och mäktiga jumbojeten – av modellen Boeing 747-200 – som många resenärer mött när de kommit till Arlanda nu försvinner. På fredagen var sista dagen som hotellet höll öppet. Åtta gäster bodde här sista natten.
– Nu packar vi ihop och stänger hotellet, säger Ameer Junejo som varit hotellmanager.
Fredagens stängning innebar också att 800 bokningar, många nu i sommar, fryser inne.
– Det känns givetvis tråkigt att alla som planerat att bo hos oss under sommarsemestern inte kan göra det, säger entreprenören Oscar Diös som ägt och drivit Jumbo stay.
Hotell- och vandrarhemsverksamheten vid Arlanda flygplats, cirka en kilometer bort från flygplatsterminalerna, startades redan 2009.
Till UNT säger Oscar Diös att de ekonomiska förutsättningarna för verksamheten förändrats sedan starten, något som nu kulminerat med konkursen.
– När vi startade upp ute på Arlanda så fanns det 300 hotellrum. Nu 17 år senare finns det 1 800 hotellrum. Det gör att det är en annan konkurrenssituation nu. Lägg sedan till att flera av de nya hotell som byggts vid Arlanda ligger i direkt anslutning till terminalerna, något som tilltalar många kunder, säger Oscar Diös.
En titt på företagets bokslut visar också på en tydlig nedgång i omsättningen från 2019 då omsättningen låg på cirka 8 miljoner kronor till 2023 då omsättningen halverats.
En annan faktor som påverkat är det avtal om reklamförsäljning som Jumbo stay och det statliga företaget Swedavia, som äger marken där jumbojeten står, har haft.
– Fram till för fem år sedan hade vi möjlighet att sälja reklamutrymme på platsen där jumbojeten står. Sedan försvann den möjligheten, vilket innebar att vi förlorade intäkter. Swedavia tog själva över reklamförsäljningen, förklarar Oscar Diös.
Det är advokaten Daniel Svensson som är konkursförvaltare. Han har sedan konkursen var ett faktum jobbat med att hitta en köpare till verksamheten.
Till en början såg det bra ut med en tänkbar ny köpare.
– För några veckor sedan fick vi besked av Swedavia att det inte längre var aktuellt att arrendera ut marken till någon verksamhet i framtiden, berättar Daniel Svensson.
Detta innebar att han fick tänka om när det gäller flygplanet.
– Verksamheten går inte att överlåta. Däremot tittar vi på möjligheten att någon köper flygplanet och flyttar det från Arlanda.
Hittar ni någon köpare till planet?
– Det finns intressenter. Men det finns utmaningar vid ett köp. Planet ska ju lämna Arlanda och att lösa det är en utmaning.
Men kan det inte bara flyga i väg då?
– Det funkar inte riktigt så. Planet saknar motorer och all annan teknik och därmed alla förutsättningar för flygning. Det innebär att det måste fraktas därifrån med lastbil, vilket är en stor utmaning.
Om han inte hittar någon köpare kan planet komma att slaktas och säljas i lösvikt.
– Då planet är av aluminium kommer vi att utgå från kilopriset för aluminium om vi säljer det i delar.
Daniel Svensson konstaterar att det inte tillhör vanligheterna att en jumbojet ingår i ett konkursbo.
– Det känns lite ledsamt att ett så här unikt hotell som fått mycket uppmärksamhet runt om i hela världen nu går i graven.