â Det Ă€r sjĂ€lvklart inte roligt att hamna pĂ„ svarta listan, men jag vill sĂ€ga att vi har tagit lĂ€rdom av det och förbĂ€ttrat och anpassat oss till att följa rekommendationer frĂ„n Konsumentombudsmannen och ARN, sĂ€ger Andie Lahdo, vd för ABS Wheels.
Det Àr företag som har struntat i att följa ARN, AllmÀnna reklamationsnÀmndens rekommendationer, som hamnar pÄ RÄd & Röns svarta lista. Finnair och Ryanair toppar listan.
Tidningen har kollat de olika klagomĂ„len som gĂ€ller ABS Wheels under 2018â2019. Det rör sig om 13 ARN-anmĂ€lningar frĂ„n olika delar av landet. Man har klagat om bland annat fĂ€lgar med fel mĂ„tt samt skeva fĂ€lgar.
Av dessa har ARN hunnit utreda fem Àrenden klart. Vid tvÄ Àrenden har ABS Wheels vunnit mot anmÀlarna. Men för tre Àrenden har anmÀlarna fÄtt rÀtt.
ARN:s rekommendation var att betala tillbaka sammanlagt över 14 000 kronor till de berörda kunderna. Kunderna skulle ocksÄ slippa betala returkostnaden pÄ 1 500 kronor.
Andie Lahdo förklarar att problemet handlar om köp via hemsidan och kommunikationmissar kring distansavtal. Ett distansavtal Àr avtalet som ingÄtts utan att trÀffa sÀljaren, som till exempel nÀr man handlar pÄ nÀtet, via postorder, tv-shop och telefonsÀljare.
â Vid ett distansköp har vi som sĂ€ljare en skyldighet att informera köparen om köpvillkoren, retur och Ă„ngerrĂ€tten. I vĂ„ra villkor sĂ„ har vi inte varit tydliga nog om vad som gĂ€ller vid retur, vilket har lett till trĂ„kiga tvister dĂ€r vi nekat kunderna retur trots ARN:s rekommendationer om att ta tillbaka produkterna, sĂ€ger Andie Lahdo.
Sedan sex mÄnader tillbaka har ABS Wheels förtydligat och skrivit om villkoren sÄ att de följer konsumentverkets och ARN:s rekommendationer, enligt honom.
ABS Wheels har nu ocksÄ betalat tillbaka pengarna till de tre kunderna, enligt ARN:s rekommendation.
Andie Lahdo berÀttar att företaget idag har över 250 000 kunder. E-handel har varit företagets recept för ökad omsÀttning och ökad lönsamhet, men det finns nÄgra baksidor.
â Just returer kan vara en sĂ„dan baksida som kan ha förödande konsekvenser för ett bolag.
Nu har ABS Wheels tagit fram nya arbetsrutiner och fortlöpande utbildning för samtliga anstĂ€llda gĂ€llande kundservice â i sjĂ€lva butiken pĂ„ Arlandastad och pĂ„ nĂ€tet.