Vd: "Inte roligt att hamna pÄ svarta listan"

ABS Wheels, som korades till Ärets företagare i Sigtuna kommun i fjol, har nyligen hamnat pÄ sjunde plats i konsumenttidningen RÄd & Röns svarta lista över oseriösa företag.

Andie Lahdo, vd, ABS Wheels

Andie Lahdo, vd, ABS Wheels

Foto: ABS Wheels/Pressbild

Arlandastad2020-02-27 18:00

–  Det Ă€r sjĂ€lvklart inte roligt att hamna pĂ„ svarta listan, men jag vill sĂ€ga att vi har tagit lĂ€rdom av det och förbĂ€ttrat och anpassat oss till att följa rekommendationer frĂ„n Konsumentombudsmannen och ARN, sĂ€ger Andie Lahdo, vd för ABS Wheels. 

Det Ă€r företag som har struntat i att följa ARN, AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mndens rekommendationer, som hamnar pĂ„ RĂ„d & Röns svarta lista. Finnair och Ryanair toppar listan. 

Tidningen har kollat de olika klagomĂ„len som gĂ€ller ABS Wheels under 2018–2019. Det rör sig om 13 ARN-anmĂ€lningar frĂ„n olika delar av landet. Man har klagat om bland annat fĂ€lgar med fel mĂ„tt samt skeva fĂ€lgar. 

Av dessa har ARN hunnit utreda fem Ă€renden klart. Vid tvĂ„ Ă€renden har ABS Wheels vunnit mot anmĂ€larna. Men för tre Ă€renden har anmĂ€larna fĂ„tt rĂ€tt. 

ARN:s rekommendation var att betala tillbaka sammanlagt över 14 000 kronor till de berörda kunderna. Kunderna skulle ocksĂ„ slippa betala returkostnaden pĂ„ 1 500 kronor. 

Andie Lahdo förklarar att problemet handlar om köp via hemsidan och kommunikationmissar kring distansavtal. Ett distansavtal Ă€r avtalet som ingĂ„tts utan att trĂ€ffa sĂ€ljaren, som till exempel nĂ€r man handlar pĂ„ nĂ€tet, via postorder, tv-shop och telefonsĂ€ljare. 

–  Vid ett distansköp har vi som sĂ€ljare en skyldighet att informera köparen om köpvillkoren, retur och Ă„ngerrĂ€tten. I vĂ„ra villkor sĂ„ har vi inte varit tydliga nog om vad som gĂ€ller vid retur, vilket har lett till trĂ„kiga tvister dĂ€r vi nekat kunderna retur trots ARN:s rekommendationer om att ta tillbaka produkterna, sĂ€ger Andie Lahdo.

Sedan sex mĂ„nader tillbaka har ABS Wheels förtydligat och skrivit om villkoren sĂ„ att de följer konsumentverkets och ARN:s rekommendationer, enligt honom. 

ABS Wheels har nu ocksĂ„ betalat tillbaka pengarna till de tre kunderna, enligt ARN:s rekommendation. 

Andie Lahdo berÀttar att företaget idag har över 250 000 kunder. E-handel har varit företagets recept för ökad omsÀttning och ökad lönsamhet, men det finns nÄgra baksidor.

– Just returer kan vara en sĂ„dan baksida som kan ha förödande konsekvenser för ett bolag. 

Nu har ABS Wheels tagit fram nya arbetsrutiner och fortlöpande utbildning för samtliga anstĂ€llda gĂ€llande kundservice – i sjĂ€lva butiken pĂ„ Arlandastad och pĂ„ nĂ€tet. 

Karta: ABS Wheels
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!