â Inredningstidningar lĂ„nar ofta rekvisita frĂ„n slöjdbutiker till sina fotograferingar, ofta Ă€r det inte originalprylarna som Ă€r eftertraktade utan nytillverkad slöjd inspirerad av gamla mönster och tekniker, sĂ€ger Lena Landerberg, som Ă€r utstĂ€llningsproducent pĂ„ Nordiska museet i Stockholm.
Vart man Ă€n reser i vĂ€rlden kan man se gemensamma drag i folkkonsten, vĂ€vda tĂ€cken frĂ„n Dalarna pĂ„minner om orientaliska mattor eller mönster frĂ„n den amerikanska ursprungsbefolkningen, och ett mĂ„lat skĂ„p frĂ„n Ăsterlen kunde lika gĂ€rna stĂ„tt i skyltfönstret pĂ„ Indiska.
â Folkkonsten Ă€r global, det Ă€r samma typ av mönster och fĂ€rger som gĂ„r igen vĂ€rlden över. Det finns typiska drag för allmogekonsten; ofta dekoreras hela ytan, man lĂ€mnar inga tomma fĂ€lt. Och man dekorerade allt, Ă€ven vardagsföremĂ„l, berĂ€ttar Lena Landerberg.
Folkkonsten bestÄr till stor del av Äterbruk. Allt togs tillvara och ÄteranvÀndes i det gamla bondesamhÀllet.
â Man hade ont om pengar men gott om tid, alltsĂ„ motsatsen till hur vi har det i dag.
Folkkonstens uttryck har ansetts lite naiva, som att bönderna inte visste bÀttre nÀr de försökte avbilda ett djur eller en vÀxt. Men det Àr ett stilgrepp, det handlar om en anpassning till material och teknik, berÀttar Lena Landerberg.
â Det Ă€r medvetet stiliserat, inte naturtroget. Man skapar ett mönster av exempelvis fĂ„glar i stĂ€llet för att förÂsöka avbilda en fĂ„gel som den verkligen ser ut. (TT)