Den trendiga folkkonsten hittar hem

Folklore Àr mer Àn bara knÀtofsar och nÀverslöjd. Det Àr en hel konstform och en kÀlla till inspiration för nutida formgivare.

Lena Landerberg, utstÀllningsproducent pÄ Nordiska museet i Stockholm.

Lena Landerberg, utstÀllningsproducent pÄ Nordiska museet i Stockholm.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Bostads- & stadsplaneringsfrÄgor2015-03-06 09:18

– Inredningstidningar lĂ„nar ofta rekvisita frĂ„n slöjdbutiker till sina fotograferingar, ofta Ă€r det inte originalprylarna som Ă€r eftertraktade utan nytillverkad slöjd inspirerad av gamla mönster och tekniker, sĂ€ger Lena Landerberg, som Ă€r utstĂ€llningsproducent pĂ„ Nordiska museet i Stockholm.

Vart man Ă€n reser i vĂ€rlden kan man se gemensamma drag i folkkonsten, vĂ€vda tĂ€cken frĂ„n Dalarna pĂ„minner om orientaliska mattor eller mönster frĂ„n den amerikanska ursprungsbefolkningen, och ett mĂ„lat skĂ„p frĂ„n Österlen kunde lika gĂ€rna stĂ„tt i skyltfönstret pĂ„ Indiska.

– Folkkonsten Ă€r global, det Ă€r samma typ av mönster och fĂ€rger som gĂ„r igen vĂ€rlden över. Det finns typiska drag för allmogekonsten; ofta dekoreras hela ytan, man lĂ€mnar inga tomma fĂ€lt. Och man dekorerade allt, Ă€ven vardagsföremĂ„l, berĂ€ttar Lena Landerberg.

Folkkonsten bestÄr till stor del av Äterbruk. Allt togs tillvara och ÄteranvÀndes i det gamla bondesamhÀllet.

– Man hade ont om pengar men gott om tid, alltsĂ„ motsatsen till hur vi har det i dag.

Folkkonstens uttryck har ansetts lite naiva, som att bönderna inte visste bÀttre nÀr de försökte avbilda ett djur eller en vÀxt. Men det Àr ett stilgrepp, det handlar om en anpassning till material och teknik, berÀttar Lena Landerberg.

– Det Ă€r medvetet stiliserat, inte naturtroget. Man skapar ett mönster av exempelvis fĂ„glar i stĂ€llet för att för­söka avbilda en fĂ„gel som den verkligen ser ut. (TT)

Fakta Folkkonst – de sjĂ€lvlĂ€rdas hantverk

Fyra frÄgor till ...

Folkkonst eller allmogekonst Ă€r benĂ€mningen pĂ„ den konst – rena utsmyckningar sĂ„vĂ€l som dekorationer av bruksföremĂ„l – som skapades av folk pĂ„ landet för folk pĂ„ landet före industrialiseringen, frĂ€mst mellan 1750 och 1850.

I motsats till den borgerliga konsten har den ofta ansetts anonym och finns inte upptagen i nĂ„gra kataloger, men orsaken Ă€r frĂ€mst att den inte utforskats ordentligt. KonstnĂ€rerna var oftast inte utbildade utan sjĂ€lvlĂ€rda, de var ”vanligt folk” som smyckade sitt hem och sina redskap, eller hade en ­liten sidoinkomst i att sĂ€lja sin konst.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!