En av fyra krävs på pengar vid flytten
Var fjärde hyresgäst som lämnar Uppsalahem krävs på pengar för bland annat dålig städning eller skador på lägenheten. - Ett tips till hyresgäster är att vid inflyttningen begära ett protokoll över de skador som finns i lägenheten, säger Ewa-Lena Schweitz vid Konsument Uppsala.
Samtidigt måste hyresvärden givetvis godta att en bostad med tiden utsätts för visst slitage.
Vad är då skillnaden mellan normal nedslitning och ersättningsbar skada?
- Det är jättesvårt att säga, det är en bedömningsfråga i varje enskilt fall, säger Mikael Areskog, jurist vid Hyresgästföreningen.
- Man får bland annat ta hänsyn till hur länge hyresgästen bott i lägenheten. Har den använts i 20-30 år får hyresvärden räkna med att parketterna kan ha blivit slitna.
Att hyresgäster får betala ersättning när de flyttar ut är ganska vanligt. Av de 1 700 hushåll som lämnar Uppsalahem varje år blir ungefär var fjärde betalningsskyldig. I siffran är kostnader för såväl skador som städning inräknade.
- Det har blivit vanligare att flyttstädningen inte sköts ordentligt, säger Fredrik Holm, fastighetschef vid Uppsalahem.
Enligt Uppsalahem är kostnaden cirka 3 000 kronor för att röja upp helt ostädad trerummare.
Till sådant som Uppsalahem kan kräva pengar för hör försvunna köksluckor, större sprickor i handfat eller stora fuktskador i parketten. AP Fastigheter accepterar inte exempelvis fettfläckar ovanför sängen eller om hyresgästen gjort ett större antal borrhål i väggarna.
Enligt Mikael Areskog vid Hyresgästföreningen är det vanligt med tvister om vad som ska betalas.
- Ofta försöker hyresvärden överdriva skadorna för att sedan topprenovera och lägga kostnaden på hyresgästen. Hyresgästen bör ta med avskrivningstiden när ersättningen för slitage beräknas. Var tapeterna sju år gamla när man flyttade in ska man inte behöva betala hela kostnaden för nya tapeter om de behöver bytas ut på grund av en skada.
Ewa-Lena Schweitz vid Konsument Uppsala råder hyresgästen att vara med vid besiktningen inför avflyttningen.
- Om det är klagomål på städningen kan man själv städa upp så man slipper betala städfirma.
Den som drabbas av ersättningskrav kan begära hjälp från Konsument Uppsala som är kommunens konsumentrådgivning. Är kravet över 2 000 kronor kan man även vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.
Ewa-Lena Schweitz råder hyresgästen att alltid betala fakturan för att slippa betalningsanmärkning, men samtidigt se till att bestrida kravet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!