Bostadsaffärer genomförs alltjämt på ett tämligen traditionellt sätt. Men frågan är om inte vinden är på väg att vända. Enligt en undersökning av mäklarföretaget Mäklarhuset i deras trendrapport "Bo-opinion" är var femte redo att gå igenom en helt och hållet digital affär – från virtuell visning till bud och betalning.
Rapporten visar också att fler värderar den digitala informationen kring bostäder som likvärdig med den man får under en traditionell "fysisk visning".
Men bara ett fåtal, sex procent, vill ersätta mäklaren med en digital tjänst. 69 procent kan emellertid tänka sig en kombination av mäklare och digital tjänst medan 25 procent i huvudsak vill ha kontakt med en mäklare.
– Undersökningen pekar på svenskarnas höga e-mognad. Lägg till hur svenskarna idag använder internet för att ta till sig information om bostäder så är inte steget långt till att vi snart utför en mycket större del av bostadsköpet digitalt. Jag tror att vi snabbt rör oss mot en digi-fysisk bostadsmarknad där det fysiska innehållet, till exempel en visning, är ett mervärde snarare än en norm, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset i ett pressmeddelande.