I ett kulturhus på Södermalm i Stockholm har de sin ateljé. Designerduon Ulrika Mårtensson och Margot Barolo driver byrån Brave Production i 1700-talshuset sedan sju år tillbaka. Det råder en stillhet i lokalen, som känns ända in i de tjocka väggarna. Men lugnet bedrar. Bara några dagar tidigare var här lätt kaotiskt med flera projekt som skulle levereras innan sommarledigheten.
Här och var syns spår av arbeten och produkter som ingår i deras lågmälda, skulpturala och avskalade produktion. En del av projekten har just avslutats medan andra ännu är i sin linda.
– Eftersom vi gör allt själva kan vi inte ta fram så många produkter. När man står för alla kostnader måste sortimentet få växa i långsam takt, säger Ulrika Mårtensson.
De lärde känna varandra år 2002. Båda var inbjudna av Svenskt Tenn för att göra nya produkter inför företagets 80-årsjubileum. De började byta material och gjorde några resor ihop. Nästa steg blev en gemensam ateljé.
– För oss har samarbetet inneburit att man kan ta snabbare beslut. Samtidigt kan vi nu ta på oss fler, större och roligare uppdrag, säger Margot Barolo.
De kompletterar varandra bra. Ulrika, som är arkitektutbildad, står för det tekniska, textila och storskaliga. Margot är mer produktorienterad och har kollektionsbyggandet i ryggmärgen. Samtidigt är de etablerade var för sig, på olika håll. Margot som produktdesigner, Ulrika som designer för offentlig miljö och konstnärliga textila utsmyckningar.
I ateljén uppstår ofta samtal om en bransch de båda brinner för. Det var under ett sådant samtal de kom fram till att de ville vara fria att styra ledet helt på egen hand, och samtidigt skapa ett universum som de själva satte ramarna för. Så föddes deras designbyrå. Att få följa hela processen – från skiss till färdig förpackad produkt – ger känslan av frihet, samtidigt som det naturligtvis också innebär ett högre risktagande.
– Vi har ett prestigelöst förhållningssätt till arbetet. Slutprodukten är viktigast, inte vem som har gjort den, säger Ulrika.
Margot tar fram en liten vas i porslin vars runda mage spiller över den plana ytan. Den är designad av Ivana Králiková.
– Att arbeta med externa designers är jättespännande, och vi hoppas kunna göra det mer i framtiden. Men målet är framför allt att bygga en plattform som är så stark att vi kan anställa. På det sättet kommer vi själva att kunna fokusera på det vi gör allra bäst, säger Margot. (TT)