Ville anmäla brott – fick vänta i 20 minuter

Bengt Bylund, 86 år, fick vänta i över 20 minuter i polisens telefonkö när han skulle anmäla ett misstänkt brott. Sedan gav han upp. ”Vi har haft väldigt långa svarstider”, säger Susanne Hamrin, sektionschef vid Polisens kontaktcenter Region Mitt.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Brott2018-07-08 12:59

Uppsalabon Bengt Bylund upptäckte ett misstänkt brott på gatan från fönstret i sin lägenhet. När han skulle ringa in till polisen på numret 11414, som man ska göra när man vill anmäla misstänkta brott, fick han vänta i över 20 minuter. Sedan gav han upp. Nödnumret 112 ska enbart användas vid akuta nödsituationer.

– Det var en person som hade försökt göra ett inbrott i en parkerad bil genom att krossa en ruta med något föremål, säger Bengt Bylund som ville anmäla skadegörelsen och ge signalement på den misstänkte mannen som han sett försvinna från platsen.

Händelsen inträffade vid 22-tiden fredagen 29 juni.

– När jag kom fram blev jag kopplad till en handläggare. Då var det tre andra före i kön och snabbt blev de två. Men efter det fick jag vänta i över 20 minuter. Då gav jag upp eftersom jag var tvungen att gå och lägga mig, fortsätter han.

Uppsalabon har inte kunnat släppa händelsen.

– Jag tycker att polisen gör ett bra jobb, men det är för dåligt att det ska behöva ta så lång tid. Jag tycker att de borde kunna anställa fler i kundcentret. Det måste polisledningen ta tag i, säger Bylund.

Tidningen har tidigare skrivit om att om att polisen sedan över ett och ett halvt år tillbaka har genomfört en omorganisation för att minska svarstiderna. Sedan dess har polisens kundcenter (PKC) infört regionala telefonköer.

– För numret 11414 är det mer för saker som har hänt, att man ska göra en anmälan för något. Då kan man både ringa samt använda sig av polisens hemsida och göra en anmälan beroende på vad det är för brott, säger Susanne Hamrin, sektionschef vid PKC Region Mitt.

Är det rimligt att få sitta i kö i 20 minuter?

– Just vid tiden som han ringde var det brytpunkten för när nattpersonalen går på. Då går vi ned i bemanning och det kan vara svårare att nå fram. När det är något pågående bör man ringa 112 för att få hjälp av en polis om det är akut.

När tidningen ringde 11414 under en tisdagsförmiddag var väntetiden cirka tio minuter för att ens komma fram till växeln.

– Jag tycker inte att det låter som särskilt lång tid, att man får sitta i tio minuter, säger Susanne Hamrin.

Är det något som man alltså bör förvänta sig?

– Ja. Och det kan ta ännu längre tid än så. Vi har haft väldigt långa svarstider till PKC i Region Mitt beroende på hur det ser ut, om det är många sjuka, och så vidare. Jag förstår att det kan vara tio långa minuter när man sitter och väntar, men det är inget anmärkningsvärt.

Polisens kontaktcenter, PKC

1 november 2016 blev enheterna vid polisens kontaktcenter (PKC) regionala. Det innebär att en Uppsalabo som vill anmäla ett brott och ringer 114 14 hamnar i Västerås eller Norberg där Region Mitts omkring 100 personer arbetar.

Ett halvår efter införandet meddelade polisen att den genomsnittliga svarstiden sjunkit med över 90 procent jämfört med innan omorganiseringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om